کمبود ویتامین دی عضلات را ضعیف می کند

به گزارش سیناپرس، به طور کلی ماهیچه های اسکلتی که به استخوان ها متصل هستند، به ما توانایی حرکت، تعادل و انجام فعالیت های بدنی را می دهند. به همین دلیل سالم نگه داشتن ماهیچه های اسکلتی برای پیری موفق مهم است زیرا تحرک بهتر و کاهش ضعف کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می دهد داشتن عضلات ضعیف می تواند نشانه کمبود ویتامین D باشد. در حقیقت افراد مسن با عضلات ضعیف دو برابر بیشتر دچار کمبود ویتامین D هستند.

محققان در این رابطه دریافتند که ضعف عضلانی در افراد مبتلا به کمبود ویتامین D دو برابر بیشتر از افرادی است که سطح ویتامین D کافی دارند. همچنین، عملکرد بدنی ضعیف و قدرت عضلانی کم  با کمبود ویتامین D سه برابر بیشتر بود.

به نظر می رسد سطوح کافی  ویتامین D به اندازه تمرینات مقاومتی و ورزشی مانند تمرینات بدن سازی و کار با وزنه در حفظ عملکرد عضلانی انسان مهم است. برای تعیین رابطه بین عملکرد ضعیف ماهیچه ها و ویتامین D، این مطالعه داده های ۴ هزار و ۱۵۷ فرد ۶۰ ساله و بالاتر را تجزیه و تحلیل کرد. به گزارش سیناپرس، در ادامه برخی از تست‌های عملکرد فیزیکی از جمله عملکرد فیزیکی کوتاه SPPB و اندازه‌ گیری قدرت عضلانی و عملکرد فیزیکی شرکت ‌کنندگان بررسی و ثبت شد.

این اطلاعات به همراه غلظت سرمی 25(OH)D آنها برای تعیین وضعیت ویتامین D موجود در بدن شرکت کنندگان مورد تحلیل قرار گرفت.
گفتنی است در طول این مطالعه، کمبود ویتامین D به عنوان سطح سرمی زیر ۳۰ نانومول در لیتر، به عنوان نقطه عطف و استاندارد این ویتامین در بدن تعریف شد. به گزارش سیناپرس، محققان در این رابطه دریافتند که ضعف عضلانی در افراد مبتلا به کمبود ویتامین D دو برابر بیشتر از افرادی است که سطح ویتامین D کافی دارند. همچنین، عملکرد بدنی ضعیف و قدرت عضلانی کم در شرکت کنندگان با کمبود ویتامین D سه برابر بیشتر بود.

دکتر ماریا اوسالیوان (Maria O’Sullivan)، یکی از نویسندگان این مطالعه، درباره موضوع فوق گفت:نتایج یافته های ما نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D احتمال عملکرد ضعیف ماهیچه‌ ها را در افراد مسن افزایش داده و تأثیر محافظتی فعالیت بدنی را تأیید می ‌کند. حفظ عملکرد عضلانی در ارتقای پیری سالم بسیار مهم است و متاسفانه اغلب از سوی افراد نادیده گرفته می شود.

به گزارش سیناپرس، پرداختن به این موضوع از طریق رویکردهای چند وجهی که شامل فعالیت بدنی، معکوس کردن کمبود ویتامین D و سایر اجزای رژیم غذایی و سبک زندگی قابل تغییر است، نیاز به بررسی بیشتر دارد. به گفته کارشناسان، تا ۵۰ درصد از جمعیت جهان دچار کمبود ویتامین D هستند.

کمبود ویتامین D با عملکرد ضعیف سیستم ایمنی، کمیت و کیفیت خواب، خلق و خوی ضعیف، خستگی عضلات، مشکلات یادگیری و حافظه، مشکلات روده و سردرد مرتبط است.

دکتر ایمون لارید (Eamon Laird)  از دیگر پژوهشگران این تیم مطالعاتی، گفت: کمبود ویتامین D و فعالیت بدنی عوامل قابل تغییر در زندگی هستند. در این میان برخی کشورها مانند فنلاند، سیاست غنی سازی مواد غذایی با ویتامین D را با موفقیت اجرا کرده اند که کمبود این ویتامین را در جمعیت برطرف کرده است. چنین سیاستی می تواند به طور مشابه در سایر کشورها برای جمعیت های مسن تر اجرا شود.

در خاتمه گفتنی است نتایج مطالعه دیگری نشان می دهد افرادی که سطح ویتامین D پایینی دارند، احتمالاً در طول شب بیشتر از خواب بیدار می شوند و به طور کلی خواب کمتری دارند.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: spring.org

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا