امید به زندگی در مبتلایان به سرطان خون 10سال افزایش یافت

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید علمی نشان می دهند که استفاده از نوعی درمان به کمک سلول های ایمنی اصلاح شده یا اصطلاحا سلول های CAR-T می تواند پاسخ ایمنی بسیار مناسبی را در برابر سلول های سرطانی ایجاد کند.

پزشکان و محققان دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا با استفاده از این روش درمانی موفق شده اند حال دو بیمار مبتلا به لوکمی یا سرطان خون را به مدت 10 سال، خوب نگه دارند.به گفته این محققان، موارد فوق، پاسخ‌های طولانی‌مدت سلول‌های CAR-T را نشان می‌دهند و بینش‌هایی درباره مدت زمان ماندگاری اثرات درمانی آن ها ارائه می‌دهند.

سلول درمانی CAR-T نوعی ایمونوتراپی است که شامل جمع آوری و استفاده از سلول های ایمنی خود شخص برای درمان بیماری است. به گزارش سیناپرس، در این روش، سلول‌های T از بدن بیمار جمع‌آوری و اصلاح می‌شوند تا از این طریق سلول‌های سرطانی را شناسایی کرده و به آن ها حمله کنند. این سلول‌ها که پس از اصلاح، CAR-T نامیده می شوند، از طریق تزریق خون به بیمار بازگردانده شده و اثرات درمانی خود را بر جای می گذارند.

تا پیش از این، اثرات طولانی مدت این درمان به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته بود. اما حالا با تحقیق جدیدی که دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا انجام داده اند، بینش های جدیدی در این باره به دست آمده که از موفقیت نسبتا طولانی مدت این درمان ها حکایت دارد.

به گزارش سیناپرس، آن ها در مطالعه انتشار یافته خود، وضعیت دو بیمار مبتلا به لوکمی لنفوسیتی مزمن را که در مرحله اول درمان آزمایشی با سلول های CAR-T در سال 2010 ثبت نام کرده بودند، توصیف نموده اند.

دانشمندان فوق مشاهده کرده اند که سلول‌های CAR-T در طول زمان در بدن بیماران فوق، تکامل یافته و جمعیتی بسیار فعال را به وجود آورده اند و این اتفاق باعث شده این سلول ها به کشتن سلول های تومور و تکثیر مداوم خود ادامه دهند. 

این محققان که نتایج به دست آمد از تحقیق خود را در نشریه معتبر Nature منتشر کرده اند، معتقدند یافته‌های مورد اشاره کمک می‌کنند تا ویژگی‌های خاص سلول‌های CAR-T در خصوص مقابله با سرطان و بهبودی طولانی‌مدت ایجاد شده توسط آن ها در بیماری سرطان خون یا لوکمی را بهتر درک کنیم.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا