تدوین 10 راهبرد بزرگ برای آب کشور در برنامه ششم توسعه

به گزارش خبرنگار سیناپرس، مهندس محمد حاج رسولی ها در نشست خبری پیش از ظهر امروز (12 مرداد) میزان متوسط بارندگی کشور را 188 میلی متر عنوان کرد و گفت: این میزان نسبت به متوسط درازمدت 20 درصد کاهش یافته است. البته توزیع بارش در همه حوضه های آبریز کشور یکسان نیست به نحوی که در حوضه خلیج فارس و دریای عمان 38 درصد کاهش و در حوضه خزر 7 درصد افزایش بارندگی داریم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران وضعیت دریاچه ارومیه را نسبت به سال گذشته بهتر ارزیابی کرد و افزود: افت دریاچه ارومیه نسبت به پارسال 4 سانتی متر است در صورتی که افت پارسال نسبت به سال قبل از آن، 40 سانتی متر بود.

وی حجم کل رواناب های سطحی کشور را 38 میلیارد مترمکعب برشمرد و خاطرنشان کرد: حجم رواناب های سطحی کشور نسبت به پارسال 2 میلیارد مترمکعب کاهش نشان می دهد. در طی 47 سال آماری، رتبه امسال از نظر بارش 39 و از نظر رواناب سطحی 45 است.

حاج رسولی ها تصریح کرد: حجم آب مخازن سدها 22.8 میلیارد مترمکعب است در حالی که این عدد در سال گذشته 24.4 میلیارد مترمکعب بود. در حال حاضر 46 درصد حجم سدهای ما پر است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، سیاست وزارت نیرو برای تامین آب شرب تهران را استفاده از 60 درصد منابع سطحی و 40 درصد منابع زیرزمینی دانست و یادآور شد: در سال های خشکسالی و ترسالی این نسبت ها تفاوت دارد. در سال جاری حدود 58 درصد آب تهران از منابع سطحی تامین شده است.

مشاور وزیر نیرو در ادامه اظهار کرد: هم اکنون 119 سد در کشور در دست اجرا هستند که با توجه به وقوع تغییرات اقلیمی و کاهش حجم بارش و رواناب های سطحی، تعدادی از این سدها از اولویت خارج شدند که بیشتر مربوط به حوضه های کرخه و سفیدرود است.

وی از تعریف 10 راهبرد بزرگ برای آب کشور در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: هم اکنون در حال تدوین احکام این راهبردها هستیم. بحث مدیریت به هم پیوسته آب، دیپلماسی آب و مشارکت ذی نفعان، تعادل بخشی آب های زیرزمینی، ارزش اقتصادی آب، آمایش سرزمین با محدودیت منابع آب، مباحث کیفی آب، استفاده از آب های غیرمتعارف و تنوع بخشی به استفاده از این آب ها، جمع آوری فاضلاب و بازچرخانی آن، تنوع بخشی مالی و نیز ارتقای آگاهی عمومی این 10 راهبرد را تشکیل می دهند.

حاج رسولی ها در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به وضعیت نامناسب دریاچه ها و تالاب های کشور، خاطرنشان کرد: کاهش منابع آب های تجدیدپذیر بیشترین آسیب را به بخش های انتهایی حوضه ها وارد می کند و این تنها مربوط به کشور ما نیست بلکه کشورهای دیگر هم با این مشکل مواجهند البته کشورهایی که از دیپلماسی آب قوی تری برخوردارند تا حدی این موضوع را کنترل کرده اند. چون تالاب ها در انتهای حوضه ها قرار دارند بیشترین آسیب را می بینند. اما اینکه تصور شود فعالیت های وزارت نیرو به احیای یکی دو تالاب اختصاص دارد، درست نیست. بلکه همه تالاب ها و دریاچه های کشور مورد توجه ما قرار دارد.

وی اجرای طرح تعادل بخشی به آب های زیرزمینی را یکی از راهکارهای اساسی در بحث احیای تالاب ها و دریاچه های کشور برشمرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران کل اعتبارات بخش آب در سال 94 را 6400 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: از این مبلغ 1200 میلیارد تومان به شرکت های آب و فاضلاب اختصاص دارد. 1700 میلیارد تومان طرح های آبرسانی است. 500 میلیارد تومان مربوط به آب روستاها و 3000 میلیارد تومان هم به سایر بخش ها مربوط می شود.

  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا