مردم به ربات های زن اعتماد بیشتری دارند

به گزارش سیناپرس، فناوری و تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و دنیا به سمتی پیش می رود که ساخت ربات ها و استفاده از آنها در حال افزایش است. یک محقق دانشگاه ایالتی واشنگتن دریافته است که مردم به ربات‌ هایی که ویژگی‌ های مونث دارند به جای ربات‌ های مذکر، واکنش بهتری نشان می‌ دهند.

در یک نظرسنجی از ۱۷۰ نفر، شرکت کنندگان گزارش دادند که در تعامل با ربات های زن در یک محیط خدمات مشتری مانند یک هتل راحت تر هستند. سوبین سئو (Soobin Seo)، محقق و استادیار مدیریت مهمان ‌نوازی در کالج تجارت کارسون دانشگاه ایالتی واشنگتن از اهمیت این موضوع گفته و معتقد است زمانی که کسب ‌و کارهای بیشتری به دنبال جایگزینی کارکنان انسانی با خدمات خودکار و هوش مصنوعی از جمله ربات ها هستند، انتخاب درست ربات ها می تواند تاثیرات مثبتی در کسب کار ایجاد کند.

وی در ادامه توضیحاتش اظهار داشت: مردم به دلیل کلیشه‌ های جنسیتی موجود در مورد نقش‌ های خدماتی، تمایل بیشتری به پذیرش زنان دارند.به گزارش سیناپرس، به نظر می ‌رسد که این کلیشه جنسیتی به تعاملات ربات‌ ها منتقل شده و زمانی که روبات‌ها بیشتر شبیه انسان‌ ها باشند، تقویت می ‌شود.

سوبین سئو خاطرنشان می‌ کند: حتی پیش از تأثیر همه ‌گیری ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی، صنعت هتل‌ داری و سایر کسب ‌و کارهای مشتری‌ مدار در ارتباط با کارمندان خود با مشکل مواجه بودند. به گزارش سیناپرس، این امر برخی از سازمان‌ ها را وادار می‌ کند تا روی روبات ‌هایی سرمایه‌ گذاری کنند که کارهایی مانند سرو غذا، شستن ظروف، تمیز کردن اتاق‌ های هتل و حتی احوالپرسی یا بررسی مشکلات مهمانان را انجام می ‌دهند.

در طول این مطالعه جدید، شرکت کنندگان با چهار سناریو مختلف مواجه شدند که شامل یک ربات خدمات هوش مصنوعی در یک هتل بود. در یک موقعیت، یک ربات مرد با چهره ای شبیه به انسان به نام الکس به مهمانان خوش آمد گفت. در سناریویی دیگر، یک ربات شبیه انسان به نام سارا با گروه مهمانان تعامل داشت.

دو سناریو دیگر شامل ربات ‌های مذکر و مونث ماشین ‌مانندی بود که به‌ جای ویژگی‌ های انسانی، یک صفحه دیجیتال به جای چهره داشتند. هر یک از افراد در این مطالعه تجربیات خود را در هنگام صحبت با این روبات ها ارزیابی و توصیف کردند که چقدر گفتگوها خوب و رضایت بخش بود. به گزارش سیناپرس، نتایج نشان می ‌دهد که مردم نسبت به سایر دستگاه هوش مصنوعی، تعامل با  روبات‌ های زن و انسان ‌مانند را ترجیح می ‌دهند. 

به گفته سئو، ممکن است در آینده ربات‌ های بیشتری را به‌ عنوان جایگزین کارمندان انسانی در هتل‌ ها و رستوران‌ ها ببینیم، بنابراین ممکن است متوجه شویم که برخی از روابط روان‌ شناختی که در تعامل انسان با انسان وجود دارد، در تعاملات با روبات ها نیز اعمال ‌شود.
شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله بین المللی مدیریت مهمان نوازی (Hospitality Management) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: سینا خسروپرست
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا