دمای کیهان اولیه آشکار شد

به گزارش سیناپرس، بررسی دمای کیهان در جوان ‌ترین زمان آن یعنی فقط ۸۸۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ، با مشاهده سایه ابری از بخار آب سرد در فاصله ۱۳.۸ میلیارد سال نوری از زمین، ممکن شد.

این اولین نگاه بشر تاکنون به دمای کیهان است که دانشمندان معتقدند در طول زمان با انبساط و گسترش سردتر می ‌شود و این کشف می تواند در آشکار کردن اسرارآمیزترین نیروها، یعنی انرژی تاریک، مفید واقع شود.

اکسل وایس (Axel Weiss) ستاره شناس موسسه ماکس پلانک، می گوید: این نقطه عطف مهم نه تنها روند خنک سازی مورد انتظار را تأیید می کند، بلکه می تواند پیامدهای مستقیمی بر ماهیت انرژی تاریک گریزان نیز داشته باشد. 
کلید چگونگی انجام این کار بر تضاد دما متمرکز است.

به گزارش سیناپرس،ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ NOEMA در فرانسه، روی کهکشان HFLS3 متمرکز شدند. این کهکشان به دلیل تعداد غیرعادی ستاره های جدیدی که در حال تولید است، به عنوان کهکشان انفجار ستاره شناخته می شود.
به گفته پژوهشگران، نور آنقدر طول می کشد تا از HFLS3 به ما برسد که کمتر از یک میلیارد سال پس از پیدایش کیهان، آن را می بینیم. آنچه ما می بینیم ابر بزرگی از بخار آب بین ما و کهکشان است، ابری که خنک تر از تشعشعات پس زمینه مایکروویو کیهانی (CMB) بوده و دمای کیهان را نشان می دهد. 

به کزارشsinapress،اختلاف دما بین بخار خنک شده و تشعشعات پس زمینه مایکروویو کیهانی باعث ایجاد خطوط جذبی می شود که با مطالعه این خطوط می توان دمای کیهان را تعیین کرد. این بخش نسبتاً پیچیده ای از اخترفیزیک است که توسط نور فروسرخ ساطع شده از ستاره های تازه متولد شده در HFLS3 امکان پذیر شده است.
دومینیک ریچرز (Dominik Riechers) اخترفیزیکدان دانشگاه کلن آلمان می ‌گوید: علاوه بر اثبات سرد شدن، این کشف همچنین به ما نشان می ‌دهد که کیهان در مراحل اولیه ‌اش دارای برخی ویژگی ‌های فیزیکی کاملاً خاص بود که امروزه دیگر وجود ندارند.
او در ادامه توضیح می دهد که حدود ۱.۵ میلیارد سال پس از انفجار بزرگ، پس ‌زمینه مایکروویو کیهانی برای مشاهده این اثر خیلی زود سرد شد. بنابراین ما الان یک پنجره رصدی منحصربه ‌فرد داریم که رو به یک جهان بسیار جوان باز است. 

به گزارش سیناپرس، وقتی صحبت از انرژی تاریک به میان می ‌آید، تصور می  ‌شود که این امر باعث انبساط کیهان می ‌شود. با این حال، ما می ‌توانیم با مشاهده اثرات آن از جمله سرعت انبساط جهان و کاهش دمای کیهانی، در مورد آن بیشتر بیاموزیم.
روبرتو نری (Roberto Neri) ستاره شناس موسسه رادیو نجوم میلیمتریک (IRAM) در فرانسه، می گوید: تیم ما در حال حاضر این موضوع را پیرامون کهکشان های دیگر بررسی می کند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل ازآن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature منتشر شده است.

مترجم: فاطمه امینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا