فشار خون بالا و دیابت با هم کنترل می شوند

به گزارش سیناپرس، محققان دانشگاه های بریستول و اوکلند کشف کردند که به نظر می رسد یک سلول پروتئینی کوچک به نام پپتید-۱ شبه گلوکاگون (GLP-1) به صورت مشترک کنترل بدن انسان بر قند و فشار خون را بر عهده دارد.

پروفسور جولیان پاتون (Julian Paton) پژوهشگر ارشد این مطالعات و مدیر مرکز تحقیقات قلب دانشگاه اوکلند می ‌گوید: ما مدت‌هاست که می ‌دانیم فشار خون و دیابت به‌ طور جدایی ‌ناپذیری با هم مرتبط هستند و در نهایت دلیل آن را کشف کرده‌ایم که اکنون می تواند استراتژی‌ های درمانی جدیدی را ارائه ‌کند.

به گفته محققان، GLP-1 که پس از خوردن غذا توسط دیواره روده آزاد می شود، انسولین را از پانکراس تحریک کرده و به کنترل قند خون کمک می کند. دانشمندان مدتی است که از عملکرد GLP-1 اطلاع داشتند اما از توانایی اضافی GLP-1 برای تحریک اندام حسی کوچکی در گردن به نام کاروتید (جسم سباتی) اطلاعی نداشتند.
این تیم تحقیقاتی از یک تکنیک ژنومیک بی طرفانه و گسترده به نام توالی یابی آر ان ای برای خواندن پیام های ژنی بیان شده در جسم سباتی در بین موش های صحرایی استفاده کردند. به گزارش خبرگزاربsinapress ،این آزمایش ‌ها منجر به کشف حسگری شد که GLP-1 را در کاروتید شناسایی می ‌کند. نکته مهم این است که این گیرنده در بین موش های مبتلا به فشار خون به اندازه کافی کارا نبود.

پروفسور پاتون در مورد مطلب فوق می افزاید: ما هرگز انتظار نداشتیم که GLP-1 را در این حسگر رصد کنیم، بنابراین این کشف بسیار هیجان‌ انگیز بوده و فرصت‌ های جدیدی را برای درمان باز می‌ کند. جسم سباتی یا کاروتید نقطه همگرایی است که در آن GLP-1 برای کنترل قند خون و فشار خون به طور همزمان عمل می کند. پروفسور پاتون توضیح می دهد که این حسگر توسط سیستم عصبی به وسیله کاروتید هماهنگ می شود.
هم دیابت و هم فشار خون بالا می توانند فرد را در معرض خطر یک حمله قلبی یا بیماری قلبی قرار دهند. حتی در زمان مصرف دارو، بسیاری از بیماران در معرض خطر قرار دارند.
پروفسور راد جکسون (Rod Jackson) اپیدمیولوژیست مشهور جهان از دانشگاه اوکلند، توضیح می دهد که دیابت و فشار خون عوامل خطر آفرین قلبی عروقی هستند. او در ادامه می افزاید: ما می دانیم که کنترل فشار خون در بیماران مبتلا به قند خون بالا بسیار دشوار است، بنابراین این یافته ها واقعا مهم هستند زیرا با کنترل GLP-1 ممکن است بتوانیم قند و فشار را با هم کاهش دهیم.

به گزارش سیناپرس، شیوع دیابت و فشار خون بالا در سراسر جهان در حال افزایش است و نیاز فوری برای رسیدگی به این موضوع وجود دارد. داروهایی که گیرنده GLP-1 را هدف قرار می دهند قبلاً برای استفاده در انسان تأیید شده اند و به طور گسترده برای درمان دیابت استفاده می شوند. این داروها علاوه بر کمک به کاهش قند خون، فشار خون را نیز کاهش می دهند، اما به گفته محققان، پیشتر مکانیسم این اثر به خوبی شناخته نشده بود.

نتایج این تحقیقات نشان داد که این داروها ممکن است در واقع بر روی کاروتید اثر کنند تا اثر ضد فشار خون خود را اعمال کنند.به گزارش سیناپرس، بر اساس این عملکرد، پژوهشگران در حال برنامه‌ ریزی مطالعات جدید روی انسان‌ ها هستند تا این کشف را عملی کرده و بیمارانی که بیشتر در معرض خطر هستند بتوانند بهترین درمان موجود را دریافت کنند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Circulation Research منتشر شده است.