افزایش بازده سلول های خورشیدی حساس به رنگ با افزاینده های الکترولیتی

 ملیحه افروز در زمینه انجام این پژوهش گفت: در طول سال های اخیر استفاده از سلول های خورشیدی جهت تولید جریان الکتریسیته مورد توجه بسیاری از کشورهای جهان قرارگرفته است، به طوری که سلول های خورشیدی حساس شده با رنگ درکشورهای اروپایی به عنوان جزیی از ساختمان (معمولا به عنوان شیشه) برای تولید برق استفاده می شود.

وی بیان کرد:با توجه به اینکه کشور ما دارای موقعیت جغرافیایی مطلوبی برای استفاده از این فناوری است، تحقیقات در زمینه سلول های خورشیدی به منظور تولید انرژی الکتریکی ضروری است.افروز اظهارکرد:در میان منابع انرژی تجدید پذیر، انرژی خورشید در دسترس، رایگان و بدون ایجاد هرگونه آلودگی محیط زیستی است، لذا سلول های خورشیدی می تواند یک منبع بی خطرو سالم برای تولید انرژی برق باشد.

وی بیان کرد:در این پژوهش هدف اصلی بهینه سازی سیستم های الکترولیتی درسلول های خورشیدی حساس شده با رنگ های آلی، با استفاده از افزاینده های الکترولیتی جدید است، در این پژوهش ابتدا تمامی اجزای سلول های خورشیدی حساس شده با رنگ را تهیه و عملکرد آن ها را با نمونه های تجاری موجود مقایسه شد که نتایج بسیارخوبی حاصل گردید.

وی ادامه داد:در این پژوهش سعی شده تا با درنظرگرفتن توانایی ها و امکانات موجود گامی مؤثر درجهت هدفمند کردن تحقیقات آزمایشگاهی وکاربردی کردن آن ها برداشته شود، از آن جا که افزایش بازده سلول های خورشیدی حساس شده با رنگ، با روش های نوین و تا حد امکان هزینه کمتر یکی از مهم ترین اهداف در این کار است، بنابراین استفاده از افزاینده های جدید می تواند رویکردی جدید، کم هزینه و ﻣﺆثر در جهت رسیدن به این اهداف باشد.
به گفته این محقق، نتایج حاصل شده نشان می دهد که افزایش این ماده به الکترولیت، منجر به بهبود عملکرد سلول خورشیدی حساس شده با رنگ شده است که می تواند علاوه بردستیابی به بازده بالاتر، درکاهش هزینه آن ها نیز مؤثر باشد.
وی یادآور شد: دراین تحقیق از نوع تجاری نانوذرات تیتانیم دی اکسید (P25) به عنوان بستر نیمه رسانا در فوتوآند استفاده شده است و سیستم های بهینه شده الکترولیتی درکنار این نانو ذرات منجربه بهبود ولتاژ و جریان سلول های خورشیدی شده اند، این نانوذرات بستری برای جذب رنگ بوده و الکترون های برانگیخته شده در رنگ را دریافت کرده و آن ها را وارد مدار الکتریکی سلول می کنند.

افروز معتقد است با انجام تحقیقات جامع تر و سرمایه گذاری بیشتر روی تحقیقات در زمینه سلول های خورشیدی می توان در آینده به تجاری سازی این فناوری درکشورامیدوار بود. به گزارش ایرنا، نتایج این تحقیقات در مجله RSC Advances منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا