کشف سیاره ای فراخورشیدی با اتمسفری مشابه زمین

به گزارش سیناپرس، ستاره شناسان سیاره ای خارج از منظومه شمسی کشف کردند که  ش WASP-189b نام داشته و دارای جوی لایه لایه است. این اولین باری است که تحقیقات نشان می دهد سیارات غول پیکر گازی مانند مشتری ممکن است جوی پیچیده و شبیه به زمین داشته باشند.

بیبیانا پرینوث (Bibiana Prinoth)، دانشجوی دکترا در دانشگاه لوند سوئد که نویسنده اصلی این مطالعه است، در یک گزارش مطبوعاتی درباره موضوع فوق گفت: در گذشته، تنها امکان تجزیه و تحلیل جو این نوع سیارات فراخورشیدی با مدل ‌های یک ‌بعدی وجود داشت. به گزارش سیناپرس، ما طی این مطالعه، مسیر جدیدی را برای استفاده از طیف نگارهای با وضوح بالا جهت به دست آوردن درک بسیار عمیق تری از جو سیارات فراخورشیدی هموار می کنیم.

در این پژوهش، محققان به طور ویژه به وجود اکسید تیتانیوم در اتمسفر این سیاره اشاره کردند که تابش موج کوتاه مانند تابش فرابنفش ساطع شده از ستارگانی مانند خورشید را جذب می کند.

کوین هنگ، از دیگر پژوهشگران این تیم مطالعاتی و استاد اخترفیزیک دانشگاه برن، در این رابطه گفت: یافته های ما می‌تواند لایه‌ ای را در جو WASP-189b نشان دهد که با تابش ستاره ‌ای مانند لایه اوزون روی زمین تعامل دارد.  محققان شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد اتمسفر این سیاره به طرق مختلف با گاز های مختلف لایه‌ بندی شده است که این لایه ها مانند لایه‌هایی از بخار آب و ازن در جو زمین هستند. سایر گازهای فلزی موجود در جو WASP-189b عبارتند از آهن، کروم، وانادیم، منیزیم و منگنز.
به گزارش سیناپرس، پرینوت در تکمیل توضیحاتش گفت: اغلب از من می پرسند که آیا فکر می کنم تحقیقات من به جستجوی حیات در جهان های دیگر جهان مربوط است؟ پاسخ من همیشه مثبت خواهد بود زیرا این نوع مطالعه اولین گام در جستجوی زندگی فرازمینی است.
WASP-189b در بالای جو فلزی خود یک سیاره جهنمی است که در فاصله ۳۲۲ سال نوری از زمین قرار دارد و شاید یکی از خاص ترین سیاره ها در بین ۴۲ هزار سیاره فراخورشیدی شناخته شده باشد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Astronomy منتشر شده است.
مترجم:ناصر پورقدیمی