خطر جدی سموم کشاورزی در کمین سلامت ریه ها

به گزارش سیناپرس، بیماری مزمن انسدادی ریه که به اختصار COPD نامیده می شود گروهی از بیماری های ریوی است که باعث انسداد جریان هوا و مشکلات تنفسی می شود. آمفیزم و برونشیت مزمن دو نوع اصلی این بیماری هستند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، این عامل ششمین علت مرگ و میر آمریکایی ها محسوب می شود. 
به گزارش سیناپرس، پژوهشگران این مطالعات معتقدند که قرار گرفتن در معرض آفت‌ کش‌ها با خطر ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه مرتبط است. در ادامه این مطالعات،تیم تحقیقاتی نتیجه گرفتند که تلاش‌ ها برای کاهش مواجهه با آفت کش ها در محل کار می ‌تواند از میزان ابتلا به این گونه بیماری ها بکاهد.

محققان خاطرنشان کردند: این خطر اضافی جدا از دو عامل اصلی سیگار کشیدن و آسم، موجب ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه می شود. در این راستا محققان توضیح دادند که قرار گرفتن در معرض آفت کش ها در محل کار قابل پیشگیری بوده و حدود ۱۴ درصد از موارد ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه مربوط به محیط کار است.

به گفته سارا دی ماتیس (Sara De Matteis) سرپرست تیم پژوهشی از موسسه ملی قلب و ریه امپریال کالج لندن، تعیین دقیق مشاغل و سطوح قرار گرفتن در معرض خطر آفت کش ها در محل کار ممکن است چالش برانگیز باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، این تیم پژوهشی به بررسی اطلاعات مربوط به بیش از ۹۴ هزار و۵۰۰ نفر از افراد ۴۰ تا ۶۹ ساله در بریتانیا پرداخت. ۵۹ درصد از شرکت کنندگان هرگز سیگار نکشیده و فقط ۵.۵ درصد سیگاری بودند. حدود ۱۱ درصد از آن ها هم مبتلا به آسم بودند.

به طور کلی ۸ درصد از شرکت کنندگان به COPD مبتلا بودند. بیش از ۴ درصد از مبتلایان به بیماری مزمن انسدادی ریه و ۳.۵ درصد از افراد سالم در محل کار در معرض آفت کش ها قرار گرفته اند. اما ۴۸ درصد از مبتلایان و ۴۷ درصد از افراد بدون ابتلا در معرض عوامل متعددی از جمله غبارهای بیولوژیکی، غبارهای معدنی، گازها و بخارات، علف کش ها، حشره کش ها، قارچ کش ها، حلال های معطر، حلال های کلردار، سایر حلال ها و فلزات قرار گرفته اند.

پژوهشگران خاطرنشان می کنند: اکثر شرکت کنندگان در مطالعه سطوح پایینی از مواجهه با این عوامل را در محل کار تجربه می کردند. پس از محاسبه عوامل بالقوه مهم، محققان به این نتیجه رسیدند که قرار گرفتن در معرض آفت‌ کش‌ها در محل کار در هر نقطه ‌ای با افزایش ۱۳ درصدی خطر ابتلا به بیماری های ریوی مرتبط است. به گفته محققان، ترکیبی از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت و سطوح بالا با ۳۲ درصد افزایش خطر همراه است.

به گزارش سیناپرس، محققان در انتها می افزایند که این پژوهش چون یک مطالعه مشاهده ای است، ارتباط علت و معلولی را ثابت نکرده ونمی تواند اثرات آفت کش های خاص بر خطر ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه را مشخص کنند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Thorax منتشر شده است.

مترجم: سامیه خسروی زاده
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا