ستاد آینده نگاری و اولویت گذاری، بازوی نظارتی شورای عالی عتف در پروژه آینده نگاری ملی

 عزیز علیزاده در خصوص ضرورت اولویت بندی در حوزه علم و فناوری افزود: کشورهای دنیا منابع، زمان و انرژی کافی در دسترس ندارند تا همه ابعاد علم و فناوری را مورد مطالعه قرار داده و توسعه دهند.وی ادامه داد: وقتی منابع محدود است و در عین حال نیاز به فناوری و علم خاصی وجود دارد، باید اولویت گذاری کنیم.

وی افزود: پیش زمینه اولویت گذاری، آینده پژوهی است، با بررسی آینده نیازهایمان را در حوزه علم و فناوری بررسی می کنیم و طبق برون داد آن اولویت گذاری می کنیم. علیزاده در خصوص فعالیت های این ستاد گفت: ستاد آینده نگاری و اولویت گذاری در حال حاضر در زمینه چالش ها و بحران های حال و آینده کمیسیون های تخصصی که به تصویب دبیرخانه شورای عالی عتف رسیده، می پردازد.

وی افزود: چند کار پایه ای در دست اجرا داریم از جمله تدوین روش بومی سازی اولویت گذاری علم و فناوری در ایران است، از آنجا که مدل یا برنامه بومی برای اولویت گذاری علم و فناوری و متناسب با ساختار سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در کشور نداریم و تا امروز به صورت کپی برداری از مدل کشورهای دیگر عمل کرده ایم؛ امروز نیازمند مدلی هستیم که اولویت هایمان متناسب با ساختار کشور باشد.

دبیرستاد آینده نگاری و اولویت گذاری علم و فناوری با اشاره به اجرای پروژه آینده نگاری ملی در کشور اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان متولی اصلی این طرح است و نظارت آن بر عهده شورای عالی عتف گذاشته شده است، بر همین اساس دبیرخانه نظارت علمی مناسب برانجام طرح را بر عهده ستاد آینده پژوهی و اولویت گذاری دبیرخانه گذاشته شده است.

علیزاده در خصوص برنامه های آینده این ستاد به برگزاری دوازده نشست تخصصی اشاره کرد و افزود: این نشست های تخصصی را بر مبنای نیازها و مشکلات دوازده کمیسیون تخصصی دبیرخانه شورای عالی عتف برنامه ریزی کرده ایم تا در هر جلسه چالش های یک کمیسیون تخصصی را مورد بررسی قرار داده و راه حلی را ارایه کنیم.

وی با اشاره به پیشرفت علم و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت از فعالیت گروهی تخصصی در طراحی نرم افزارهای کاربردی بهداشت و سلامت در ایران خبر داد و افزود: این گروه در مناطق محروم شروع به ارایه خدمات کرده و بانی این پروژه اپراتور وزارت بهداشت است و در جلسات اول نشست های تخصصی ستاد آینده نگاری و اولویت گذاری علم و فناوری به این موضوع خواهیم پرداخت.
علیزاده گفت: شبکه سازی، کمک به سیاست ها و استراتژی ها و روشن کردن آینده علم و فناوری مثلث فلسفه و جودی آینده نگاری و اولویت گذاری علم و فناوری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا