فضاپیماها چگونه به فضا می روند؟

به گزارش سیناپرس، در وهله نخست باید توجه داشت که رسیدن به فضا کار آسانی نیست و از نظر فنی چند مرحله برای آن وجود دارد. ابتدا، بیایید به این فکر کنیم که خود فضا واقعاً از کجا شروع می شود.

چندی پیش، تعدادی از کارشناسان تصمیم گرفتند که یک نقطه بالاتر از زمین را نقطه شروع فضا بنامند. آنها آن را با یک خط نامرئی به نام خط Kármán مشخص کردند.

این خط به دور زمین می‌ چرخد و حدود ۱۰۰ کیلومتر بالاتر از ما قرار دارد. برای کمک به درک میزان ارتفاع، یک هواپیمای معمولی تنها حدود ۱۰  کیلومتر بالاتر از سطح زمین پرواز می کند.

آیا می توانیم با هواپیما به فضا برویم؟

دلایل زیادی وجود دارد که ما نمی توانیم از هواپیما برای ورود به فضا استفاده کنیم. یکی از مهمترین آنها این است که هر چه بالاتر برویم، هوای کمتری در دسترس بوده یا به طور خاص اکسیژن کمتری در هوا وجود دارد.

باید به این نکته نیز توجه کرد که موتور جت یا همان پیشرانه ای که به هواپیما کمک می کند پرواز کند، درست مانند موتورهای اتومبیل، برای کار به اکسیژن نیاز دارند. به گزارش سیناپرس،  موتور هواپیما با استفاده از فن های بزرگ در هر طرف هوا را از جلو می مکد و سپس این هوا را با سوخت جت مخلوط و سپس سوزانده شده و در نهایت هوای گرم با سرعت بسیار بالایی از پشت جت خارج می شود. این نیرو، هواپیما را به جلو هل می دهد.

اما  اگر هواپیمایی سعی کند خیلی نزدیک به فضا پرواز کند، به دلیل کمبود اکسیژن قادر به فعالیت نخواهد بود. به همین دلیل است که برای رسیدن به فضا به راکت ها و موشک های ویژه ای نیاز داریم. تفاوت بزرگ موتورهای موشک با موتورهای جت مورد استفاده در هواپیما این است که موتورهای موشک نیازی به دریافت اکسیژن از هوا ندارند. در عوض، آنها اکسیژن خود را با خود حمل می کنند.

این ویژگی از برخی جهات بد است، زیرا موتورهای موشک باید چیزی را حمل کنند که هواپیما می تواند به راحتی از اطراف خود به دست آورد. این نقص بدان معناست که در راکت ها و موشک های فضایی جای کمتری برای محموله های دیگر مانند مسافر و چمدان وجود دارد.
اما نکته مثبت، توانایی حمل اکسیژن برای سفر به این معنی است که موشک ها می توانند در فضا کار کنند. 

موتور موشک چگونه کار می کند؟

به گزارش سیناپرس، موتور موشک ها و راکت های فضایی مشابه موتور جت هواپیما، با پرتاب گاز بسیار داغ از پشت موشک به بیرون کار می کنند. همانطور که گاز به عقب رانده می شود، موشک به جلو حرکت می کند.
این نمونه ای از قاعده ای در علم به نام قانون سوم حرکت است که اولین بار توسط دانشمند مشهوری به نام اسحاق نیوتن کشف شد. این قانون می گوید هر عملی عکس العملی برابر و متضاد دارد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: space.com

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا