اسید لاکتیک سیستم ایمنی بدن را مختل می کند

به گزارش سیناپرس، اگرچه پژوهشگران دریافته بودند که غدد سرطانی اسید لاکتیک زیادی تولید می کنند اما تا به حال اطلاعاتی از نحوه تاثیر این اسید بر سیستم ایمنی بدن وجود نداشت.

به همین دلیل  پروفسور جو ون گیندراختر (Jo Van Ginderachter) ، ایمونولوژیست و محقق سرطان در دانشگاه ویرژه (Vrije Universiteit)  بروکسل و موسسه فلاندری بیوتکنولوژی  با همکاری پروفسور سارا ماریا فنت (Sarah-Maria Fendt) به بررسی دقیق این موضوع پرداختند.

پروفسور جو ون گیندراختر  در این رابطه گفت:‌ ما دریافتیم که ماکروفاژها، نوع خاصی از سلول های ایمنی، از اسید لاکتیک به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند. ماکروفاژها به تعداد زیادی در تومورهای سرطانی نیز وجود دارند، اما به طور معمول توسط تومور گمراه می شوند تا به رشد آن کمک کنند.

ماکروفاژها با اسید لاکتیک سلول های سرطانی، خود را زنده نگه می دارند اما در نهایت به سلول های محرک تومور تبدیل شده و در نتیجه به تضعیف سیستم ایمنی بدن  کمک می کنند. این حضور قوی اسید لاکتیک در تومورها می تواند عواقبی برای ایمونوتراپی داشته باشد.

در ایمونوتراپی، سلول‌های ایمنی قاتل خود بدن ما برای حمله بهینه به سلول‌های سرطانی تحریک می ‌شوند. اگرچه این درمان بسیار امیدوارکننده است و برای سرطان پوست بسیار خوب عمل می ‌کند و به طور فزاینده‌ای برای سرطان ریه استفاده می ‌شود، اما واقعیت این است که فقط یکی از دلایل احتمالاً این است که ماکروفاژها از اسید لاکتیک تومور تغذیه می کنند و در نتیجه سلول های ایمنی قاتل را که می خواهید از طریق ایمونوتراپی تحریک کنید، خاموش می کنند.

بنابراین بدن ما باید بتواند سلول های مختل کننده سیستم ایمنی مانند ماکروفاژها را سرکوب و همچنان موفقیت ایمنی درمانی را افزایش دهد.

به باور محققان،  این موضوع بسیار مهم است که نحوه تشکیل اسید لاکتیک در تومورهای سرطانی مهار شود و از سوی دیگر اسید لاکتیک به طور طبیعی در مقادیر زیادی در انواع مختلف تومور وجود دارد.

سرپرست این تیم مطالعاتی اعلام کرد:‌ در این پژوهش، محققان سعی کردند از تولید اسید لاکتیک در تومورها جلوگیری کنند. این یک استراتژی است که در حال حاضر در آزمایشات بالینی مرحله اول در حال بررسی است. با این حال، دقیقاً به این دلیل که می ‌دانیم علاوه بر سلول‌های سرطانی، بسیاری از سلول‌های دیگر بدن نیز اسید لاکتیک تولید می ‌کنند، باید دید که آیا این استراتژی‌ ها برای کاهش ماده فوق به اندازه‌ ای که اثر آن بر حمایت از تومور باشد، کافی است یا خیر.

از سوی دیگر، می توان سعی کرد با تجویز برخی داروها نیز اسید لاکتیک را خنثی کرد. وی در ادامه توضیحاتش افزود: هم اکنون تحقیقات اولیه در این مورد در حال انجام است. گزینه دیگر پیش روی محققان، استفاده از مواد شیمیایی خاصی است تا اطمینان حاصل شود که ماکروفاژها دیگر نمی توانند از اسید لاکتیک تغذیه کنند.

به گزارش خبرگزاری sinapress، مهم این است که چنین ماده ای سمی نباشد و به صورت هدفمند به تومور راه پیدا کند. تحقیقاتی نیز در آزمایشگاه ما در مورد این مشکلات در حال انجام است، به طوری که داروهای آینده را می توان مستقیماً به تومور یا ماکروفاژها رساند و از عوارض جانبی جلوگیری کرد.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Cell Reports منتشر شده است.

مترجم: ابراهیم خسروپرست