حمایت فعالان حوزه فناوری از طرح جهش تولید دانش بنیان

آخرین قانون مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان، در سال ۸۹ نوشته شد و در سال های اخیر لزوم تدوین و تصویب قانون جدید یا بروز رسانی قانون قدیم، بیش از پیش احساس می‌شود از این رو طرح «جهش تولید دانش‌بنیان» که از سال گذشته در مجلس شورای اسلامی مورد بحث بود؛ در دی‌ماه سال جاری در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به تصویب نمایندگان مجلس رسید.

در همین رابطه بیش از ۲۷۰۰ فعال دانش‌بنیان با برگزاری کارزاری حمایت خود را از تصویب این طرح اعلام و خواستار حمایت بیشتر و تصویب آن در شورای نگهبان شدند.

به نقل از مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان امور حقوقی و مجلس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در متن این کارزار که خطاب به رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دبیر و اعضای شورای نگهبان نوشته شده، آمده است:

"تصویب «قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات» در سال ۱۳۸۹ در مجلس شورای اسلامی و اجرای آن در سال‌های بعد در معاونت علمی و فناوری منشاء پیشرفت و برکات بسیاری در کشور شد. به‌خصوص در دورانی که تحریم‌ها به بیشترین حد خود رسید، این شرکت‌ها توانستند در تولید داروهای پیشرفته، تجهیزات پیشرفته موردنیاز صنایع و تولید بار اول اقلامی که پیش از این در کشور تولید نشده بودند، اثرگذاری قابل‌توجهی داشته باشند.

با این‌ وجود، برخی از کاستی‌ها و نواقص قانونی در مسیر توسعه و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که نیازمند توجه جدی مسئولان برای رفع آن‌هاست. قدم اول در این مسیر در مجلس شورای اسلامی و حمایت نمایندگان مجلس با تصویب طرح جهش تولید دانش‌بنیان برداشته شده و هم‌اکنون انتظار می‌رود شورای نگهبان نسبت به تصویب و قانونی شدن این برنامه‌های حمایتی اقدام کند.

حمایت از توسعه ساخت داخل شرکت‌های دانش‌بنیان، معافیت از ترک تشریفات قانون مناقصه، اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه، عدم رقابت شرکت‌های دولتی با شرکت‌های دانش‌بنیان، گسترش حمایت‌ها و مشوق‌های مالی، اجازه واگذاری دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها به محققین، توسعه فعالیت پارک‌های علم و فناوری، توسعه حمایت‌های دولتی از شرکت‌های خلاق و غیره بخشی از مواردی است که در طرح جهش تولید دانش‌بنیان می‌تواند به توسعه هرچه سریع‌تر شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند.

ما امضاکنندگان این کمپین، ضمن تشکر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حمایت از طرح جهش تولید دانش‌بنیان، خواستار تصویب نهایی این طرح در شورای نگهبان هستیم و از نمایندگان مجلس و شورای نگهبان تقاضای حمایت بیشتر و مؤثرتر از اقتصاد دانش‌بنیان در کشور را داریم".

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا