چرا نور آبی مهم است؟

به گزارش سیناپرس، خورشید روزانه ما را در نور خود که یکی از انواع پرتوهای الکترومغناطیسی است، همراه با امواج رادیویی، مایکروویوها و پرتوهای گاما، در بر می گیرد. ما اکثریت قریب به اتفاق این امواج انرژی را نمی بینیم اما می توانیم آنها را اندازه گیری کنیم.

نوری که چشم انسان می تواند ببیند دارای طول موجی بین۳۸۰ تا ۷۰۰ نانومتر است. در این طیف، نور آبی که از طیف بنفش تا قرمز امتداد دارد، تقریباً با کمترین طول موج بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ نانومتر و تقریباً بالاترین انرژی، به ارتعاش در می ‌آید.
بسیاری از ما از نور آبی آگاه نبودیم تا زمانی که مخترعان فناوری ال ای دی سنگین آبی را کشف کردند که توانست با کارایی عالی، نور و رنگ تولید کند. اکنون که این دستگاه‌ها رابط ما با جهان اطرافمان شده ‌اند، بسیاری از ما در تمام طول روز و مدت ‌ها پس از غروب خورشید به نور آبی حاصل از این دستگاه ها خیره می ‌شویم.

به گزارش خبرگزاری sinapress، قدم زدن در طول روز که شما را به میزان قابل توجهی در معرض نور آبی قرار می دهد، می تواند به شما کمک کند که خواب خوبی داشته باشید. به گفته محققان قرار گرفتن در معرض نور خورشید به حفظ ریتم شبانه روزی سالم کمک کرده که خواب و هوشیاری را در کنار سایر فرآیندهای بیولوژیکی مانند اشتها و هضم تنظیم می کند.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۷ در مجله Sleep Health منتشر شد، نشان داد که کارگرانی که صبح ‌ها بیشتر در معرض نور خورشید قرار می ‌گیرند بهتر از کسانی که نور کمتری دریافت می کنند، خوابیده و همچنین کمتر احساس افسردگی و استرس می ‌کنند.
اما همانطور که نداشتن نور کافی در روز می تواند خواب ما را کاهش دهد، نور آبی بیش از حد در عصر و شب هنگام نیز می تواند مخل خواب و آرامش باشد. این به این دلیل است که سیستم شبانه روزی بدن ما، به دلیل اینکه پیشتر عمدتاً در خارج از خانه و بدون برق زندگی می کردیم به صورتی تکامل یافته که توسط نشانه های نور دریافت شده توسط چشمان ما تنظیم می شود. 
پژوهشگران توضیح می دهند که مدت‌ هاست که می‌ دانیم گیرنده‌های نوری بصری که به‌ عنوان میله ‌ها برای دید بهتر در شب و مخروط‌ ها برای شناخت نور و رنگ روشن ساخته شده اند، این کار را تا حدودی انجام می ‌دهند. اما تنها در قرن بیست و یکم متوجه شدیم که سلول ‌های گانگلیونی شبکیه حساس به نور نیز داریم که به عنوان نورسنج عمل کرده و پاسخ‌ های شبانه‌ روزی ما را تنظیم می‌ کنند.

این سلول ها به ویژه به نور آبی حساس هستند. فرکانس‌های دیگر در طیف نور بصری، حتی بدون نور آبی، می ‌توانند سیستم شبانه ‌روزی را تحریک کنند و هرچه نور روشن ‌تر باشد، تأثیر بیشتری خواهد داشت.

به گزارش سیناپرس، در سال ۲۰۱۷، محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض نور آبی در هنگام عصر، به طور متوسط طول مدت خواب را ۱۶ دقیقه کاهش داده و همچنین تولید ملاتونین، هورمونی که بر ریتم شبانه روزی تأثیر می گذارد را کمتر می کند.
بنابراین شب ها چراغ های خود را کم کرده و وسایل خود را در حالت شب قرار دهید. کارشناسان خواب به طور معمول توصیه می کنند یک ساعت قبل از خواب، دستگاه های خود از قبیل تلفن همراه و لپ تاپ را خاموش کنید.
همانطور که گفته شد، خیره شدن به نور آبی غالب، بدون پلک زدن، در اکثر ساعات بیداری، یک پدیده نسبتاً جدید بوده و امروزه خستگی چشم دیجیتال یک مشکل رایج است. کاربران رایانه معمولاً پنج برابر کمتر از حد معمول پلک می ‌زنند که می‌ تواند منجر به خشکی چشم شده و تمرکز بر روی هر چیزی برای مدت طولانی و بدون وقفه، موجب به وجود آمدن سندرم چشمان خسته می شود.

به گزارش سیناپرس، اگر نور آبی قوی را به مدت کافی به سمت شبکیه بتابانید می توانید به آن آسیب بزنید به همین دلیل است که ما مستقیماً به نور خورشید یا مشعل های ال ای دی نگاه نمی کنیم. با این حال نور آبی کاربردهای پزشکی دارد. لامپ‌ هایی که برای درمان اختلال عاطفی فصلی (SAD) استفاده می ‌شوند، نور آبی را در طول موج ‌های پر انرژی خود متمرکز می ‌کنند تا نور خورشید را بازسازی کنند. یک مطالعه در کلینیک اختلالات خلقی دانشگاه یوتا در سال ۲۰۰۹ نشان داد که با قرار گرفتن در معرض نور آبی فوق، ۶۰ درصد از افسردگی شرکت کنندگان پس از سه هفته از درمان بهبود یافته است. 
نور آبی همچنین برای درمان موثر بیماری های التهابی پوست، مانند پسوریازیس و درماتیت آتوپیک استفاده شده است. درمان با اشعه ماوراء بنفش معمولی با افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست و پیری پوست همراه است، اما مطالعات اکنون نشان می ‌دهند که نور آبی پرانرژی اثر تضعیف کننده مشابهی بر پاسخ ایمنی پوست داشته و التهاب را بدون عوارض جانبی کاهش می ‌دهد.

گزارش: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا