رفتارتان را در شبکه های اجتماعی رصد کنید

به گزارش سیناپرس، تحقیقات نشان می ‌دهد که بسته به اینکه چگونه و چرا در یک لحظه از رسانه‌ های اجتماعی استفاده می ‌کنیم، این فضاها دارای پتانسیل های پویایی برای تأثیرات عاطفی مثبت و منفی بر روی کاربران هستند. یکی از عناصر کلیدی قدرت رسانه‌ های اجتماعی، استفاده از آن ها بدون در نظر گرفتن زمان است. محققان به منظور کمک به مردم در تصمیم‌ گیری آگاهانه ‌تر در رسانه‌های اجتماعی، الگوهای رفتاری مختلف آنلاین را تجزیه کرده‌ و عواقب آن ها را برشمرده اند که در زیر به شرح و توضیح آن ها می پردازیم.

گشت و گذار بی هدف

احساسی را تصور کنید که در اواخر شب، درست قبل از خوابیدن به شما دست می دهد. ذهن شما مشغول فهرست نویسی لیست کارهای فرداست و احساس اضطراب می کنید. به طور اتفاقی با تلفن خود سرگرم شده و بلافاصله احساس می کنید استرس تان کمتر می شود.

افکار ذهن فعال شما با گشت و گذار در فضاهای مجازی رنگ می بازد. به گزارش sinapress، این نمونه ای از الگوی رفتاری است که محققان از آن به عنوان گشت و گذار بی هدف یاد می کنند. این مکانیسم روانی برای کنترل احساسات ناراحت کننده ای مانند بی حوصلگی، فرسودگی، استرس و تنهایی مثل آرامبخش عمل می کند. این یک الگوی آرامش بخش ناشی ازدرگیر شدن در محتوای بصری دلپذیر بوده که برای تسکین و حواس پرتی طراحی شده است.

اگرچه ممکن است این الگو بی ضرر به نظر برسد، اما می توانیم به سرعت به این مکانیسم مقابله با افکار معتاد شویم. هر زمان که یک فکر، خاطره یا احساس ناخوشایند وارد ذهن ما شود، مرکز ترس ناخودآگاه ما را به استفاده از تلفن هایمان هدایت می کند. این اتفاق شما را از استرس دور کرده و احساس تعادل نسبتا پایدار را شبیه سازی می کند.

متأسفانه، این تسکین موقتی فقط یک راه حل سریع است و مشکلاتی که سعی می کنیم از آن ها اجتناب کنیم، در نهایت به سراغ ما می آیند.

اگر متوجه این عادت در خودتان شدید، مکث کنید، ده دقیقه از تلفن همراه خود فاصله بگیرید و کاری انجام دهید که به ذهنتان فرصتی برای بازگشت به سطح اولیه انگیختگی بدهد. به گزارش سیناپرس، به یاد داشته باشید، هرچه استرس بیشتری داشته باشید، احتمال بیشتری برای استفاده از این الگوی رفتاری خواهید داشت. 

پست اعتبار سنجی

حالا تصور کنید که تعطیلات را به پایان رسانده و همانطور که مجموعه عکس ‌های خودتان را غربال می ‌کنید، به عکس مورد علاقه تان می ‌رسید. شاید در این تصویر خیلی زیبا به نظر نرسید اما تشخیص شادی در چهره شما غیرقابل انکار است. درست قبل از اینکه آن عکس را به صورت آنلاین پست کنید، با یک فکر متناقض مواجه می شوید؛ می ترسید عکسی مورد نظر، لایک ها و تمجیدهایی را که می خواهید به دست نیاورد. این ترس مضحک و غیرمنطقی اما آنقدر قوی است که شما را وادار به تفکر مجدد می کند. در عوض تصمیم می ‌گیرید عکسی زیباتر در محیطی شیک پست کنید. پژوهشگران و روانشناسان از این رفتار آنلاین تأیید خواه به عنوان یک پارادایم رفتاری با نام پست اعتبارسنجی یاد می کنند.
این الگوی رفتاری گسترش میل انسانی ما به پذیرفته شدن و دوست داشته شدن است. رسانه‌های اجتماعی محیطی را برای ما فراهم می ‌کنند که می ‌توانیم اعتبار را در قالب لایک، نظر، بازدید و اشتراک‌ گذاری کسب کنیم. به گزارش سیناپرس،تایید دیگران به عنوان ارزی عمل می کند که ما از آن برای سنجش ارزش خود استفاده می کنیم. مشکل اینجاست که وقتی فالوورهای شما عکس‌های به دقت انتخاب شده شما را لایک می ‌کنند، ناخودآگاه این ایده را تقویت می ‌کنند که خود واقعی شما چون همیشه زیبا نیستید، به هم ریخته و ناقص هستید، پس کافی نبوده و به جای تقویت اعتماد به نفس، این اعتبار شما را به وحشت می اندازد.

اگر خودتان را در این الگوی ذهنی دریافتید، عکس مورد نظرتان را به اشتراک بگذارید. توجه داشته باشید که در فضاهای مجازی و صفحات شخصی خود همیشه با واقعی ترین حالت خود شرکت کنید. این به معنای مخالفت با انگیزه تغییر خودتان برای پذیرفته شدن توسط دیگران است. فراموش نکنید که اصالت به معنای واقعی کلمه، لازمه برقراری ارتباط و تعلق واقعی است.

پست خود بیانی

تصور کنید بعد از یک روز کاری طولانی به خانه می آیید. روزهای شما طاقت فرسا هستند، اما با بازگشت به خانه و درگیر شدن در اشتیاق خلاقانه خود مانند شعر گفتن از فرسودگی جلوگیری می کنید. خستگی روز را با انرژی که از گذاشتن قلم روی کاغذ به دست می آورید خنثی می کنید. شما از این فرآیند لذت می برید و وقتی کارتان تمام شد دوست دارید آنها را در حساب شخصیتان در فضای مجازی به اشتراک بگذارید.

این خروجی فضایی را برای کشف بعد جدیدی از خودتان، ابراز اشتیاق خارج از محیط کار و زندگی روزمره و ارتباط با دیگران فراهم می کند.

شما در تمام زندگی خود شعر سروده اید، اما عضویت در یک جامعه مجازی بزرگ تر، شما را تشویق کرده که این مهارت را تقویت کنید و از آن به عنوان بخشی از زندگی خود قدردانی کنید. این نمونه ای از الگوی رفتاری است که پژوهشگران از آن به عنوان پست خود بیان یاد می کنند.

به گزارش سیناپرس، برخلاف دو الگوی رفتاری قبلی، این نوع تعاملات نتایج مثبت بیشتری بر سلامت روان دارند. این اثرات مثبت تا حد زیادی به این دلیل است که ما شادی و رضایت را از درگیر شدن در فرآیند و نه از محصول یا تمجید دیگران به دست می آوریم.

برای بسیاری از ما، نحوه ی امرار معاش و شغلمان از مهارت ها و علایق خلاقانه ای که داریم جداست. این الگوی فکری می ‌تواند راهی شاد و باارزش برای درگیر شدن با علایق و کشف بخش‌ های جدیدی از شخصیت خودتان فراهم کند. با تصدیق خوبی ‌هایی که از این الگوی خاص در زندگی به دست می ‌آورید به سمت مثبت‌ گرایی پیش رفته و با این الگو در شبکه‌های اجتماعی درگیر ‌شوید. 

گزارش: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا