هک کردن بیت‌ کوین با رایانه‌ های کوانتومی

 یک مطالعه جدید بررسی کرده است که آیا رایانه‌های کوانتومی می‌توانند رمزنگاری پیچیده بلاک‌چین را که بیت‌کوین را ممکن ساخته است، شکست دهند یا خیر و پاسخ به این سوال، پیچیده است.

رایانه‌های کوانتومی از نظر تئوری می‌توانند بیت‌کوین را بشکنند، اما نه در آینده‌ای نزدیک، چرا که باید یک میلیون برابر قدرتمندتر از رایانه‌های کوانتومی امروزی باشند.

بنابراین در عمل، این ارز دیجیتال احتمالاً برای یک دهه آینده در معرض خطر هکرهای رایانه کوانتومی قرار نخواهد گرفت.

شبکه بیت‌کوین از یک مجموعه محاسبات پیچیده در بلاک‌چین برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌کند. قدرت پردازش بسیار زیاد مورد نیاز برای انجام این محاسبات، چیزی است که کیف پول‌های رمزنگاری شده را ایمن نگه می‌دارد، اما دلیل نگرانی‌های اقلیمی در مورد ارزهای دیجیتال نیز همین است. به عنوان مثال، در فوریه سال گذشته، تجزیه و تحلیل محققان دانشگاه "کمبریج" نشان داد که ماینرهای بیت‌کوین در سراسر جهان انرژی بیشتری نسبت به کل کشورهایی نظیر آرژانتین و هلند مصرف می‌کنند.

در حالی که این فرآیند پر انرژی عملاً شکستن کد مورد استفاده توسط شبکه بیت‌کوین را برای رایانه‌های معمولی غیرممکن می‌کند، انتظار می‌رود رایانه‌های کوانتومی نسبت به رایانه‌های کلاسیک امروزی قدرتمندتر باشند. علاوه بر این، چندین شرکت از جمله گوگل و آی‌بی‌ام قبلاً ادعا کرده‌اند که به "برتری کوانتومی" دست یافته‌اند، اصطلاحی که به حل موفقیت‌آمیز محاسباتی اشاره دارد که برای یک رایانه کلاسیک، هزاران سال طول می‌کشد.

این پیشرفت‌های اخیر در محاسبات کوانتومی دلیلی است که تیمی از دانشگاه "ساسکس"(Sussex) به سرپرستی دکتر "مارک وبر" شروع به بررسی الزامات مورد نیاز برای کرک کردن شبکه بیت‌کوین کردند.

"وبر" می‌گوید: یک کلید مرتبط برای هر تراکنش بیت‌کوین وجود دارد و یک پنجره زمانی محدود وجود دارد که آن کلید در آن آسیب‌پذیر است و این پنجره زمانی، متغیر است، اما معمولاً حدود ۱۰ دقیقه تا یک ساعت و شاید یک روز طول می‌کشد.

"وبر" و تیمش محاسبه کردند که شکستن کد بیت‌کوین در این پنجره ۱۰ دقیقه‌ای به یک رایانه کوانتومی با ۱.۹ میلیارد کیوبیت نیاز دارد. شکستن آن در یک ساعت به ۳۱۷ میلیون کیوبیت نیاز دارد، در حالی که برای شکستن آن در یک روز به ۱۳ میلیون کیوبیت نیاز است.

"وبر" در مقاله‌ای که در مجله AVS Quantum Science منتشر شده است، می‌نویسد: این نیاز فیزیکی بزرگ به کیوبیت نشان می‌دهد که شبکه بیت‌کوین برای سال‌ها(به طور بالقوه بیش از یک دهه) در مقابل حملات، ایمن خواهد بود. در حالی که این موضوع برای دارندگان بیت‌کوین اطمینان‌بخش است، اما این احتمال را نیز برجسته می‌کند که ثروت‌های عظیم بیت‌کوینی در آینده‌ای نه چندان دور آسیب پذیر شوند.

رایانه کوانتومی ابررسانای شرکت "آی‌بی‌ام" تنها ۱۲۷ کیوبیت دارد، به این معنی که برای هک کردن بیت‌کوین باید یک میلیون برابر قدرتمندتر باشد. با این حال، این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ یک تراشه محاسباتی کوانتومی ۱۰۰۰ کیوبیتی به نام "کوندور"(Condor) بسازد.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا