راه حلی متفاوت برای ترک سیگار

سیگار را می توان یکی از بدترین عادات انسان در عصر مدرن دانست . عادتی که علاوه بر ضرر ها و آسیب های جبران ناپذیر بر سلامت جسمی انسان ، وابستگی روانی ایجاد کرده و ضررهای اقتصادی هنگفتی را نیز در پی دارد . اگر چه تا کنون روش های بسیاری برای ترک سیگار ارائه شده است اما بسیاری از افراد سیگاری با انجام این روش ها نتیجه لازم و قابل توجه را به دست نیاورده اند. به تازگی پژوهشی جدید در این رابطه انجام شده که نشان می دهد، تمرین و فعالیت های ذهنی با هدف افزایش کنترل نفس (self-control) می تواند تاثیرات ناخودآگاه که موجب تحریک در کشیدن سیگار می شود ، را کاهش دهد .

مطالعات تصویربرداری عصبی در این پروژه تحقیقاتی نشان داده است ، افراد سیگاری معمولا از فعالیت کمتری در بخش های مرتبط با کنترل نفس در مغز خود برخوردار هستند .

نورا ولکاو (Nora Volkow) از موسسه ملی Drug Abuse ایالات متحده امریکا در رابطه با ارتباط افراد سیگاری و کنترل نفس می گوید که بسیاری از افراد سیگاری در تلاش هستند تا روشی مناسب را برای ترک سیگار را در پیش گیرند .  به نظر می رسد چگونگی استفاده مکرر از سیگار، در نهایت توانایی افراد را در خواسته ترک آن ، تحت تاثیر قرار می دهد .

در این تحقیقات ، پژوهشگران دانشگاه فن آوری تگزاس (Tech University) و محققان دانشگاه اورگان (University of Oregon) به تحقیق و بررسی 60 فرد سیگاری و غیر سیگاری پرداختند  که  تمامی این داوطلبان از بین دانشجویان مقطع کارشناسی این دانشگاه ها انتخاب شده بودند . از میان این شصت نفر 27 نفر سیگاری بوده و 33 نفر سیگاری نبوده اند . افراد فوق با شرکت در این پروژه تحقیقاتی ، تحت برنامه های آموزشی ذهنی – بدنی از جمله روش های تمدد اعصاب قرار گرفتند .

پس از انجام این بررسی ها، با این که بسیاری از دانشجویان اعلام کردند که به همان اندازه قبل و پس از برنامه های آموزشی سیگار می کشند ،  محققان شرکت کنندگانی را که تحت روش های تمدد اعصاب و تمرکز حواس قرار گرفته بودند ، مورد اندازه گیری دی اکسید کربن ریه ها قرار دادند . قابل توجه است که نتایج این آزمایش ها کاهش 60 درصدی مصرف سیگار را در بیش از دو هفته در این افراد نشان می داد.   

یی یوان تنگ (Yi-Yuan Tang) از محققان این تیم تحقیقاتی در رابطه با نتایج به دست آمده از این آزمایش ها گفت : " در واقع دانشجویان رفتار سیگار کشیدن خود را عوض کرده بودند بدون اینکه خودشان نسبت به آن آگاهی داشته باشند . "

وی در ادامه توضیحاتش افزود : " زمانی که از دانشجویان شرکت کننده سوال شد که در این مدت عادت به کشیدن چند سیگار داشته اید و چه تعداد از آنها را مصرف کردید ، پاسخ یکی از این افراد به عنوان نمونه  این بوده که 20 سیگار داشته که همه آن را کشیده است. محققان در همان لحظه به بررسی پاکت سیگار این شخص پرداختند و با تعجب مشاهده کردند که ده نخ از سیگارها هنوز در پاکت سیگار باقی مانده در حالی که فرد سیگاری تصور می کرده همه را مصرف کرده است."

یی یوان تنگ به عنوان نتیجه گفته هایش اعلام کرد : " اگر افراد سیگاری به بهبود شبکه کنترل نفس مغز خود بپردازند و واکنش های استرس زا را متعادل نگهدارند ، موفق به کم کردن سیگار و در نهایت ترک آن می شوند . "

در خاتمه لازم به توضیح است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله علوم شناختی (journal Cognitive Sciences) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا