بالاخره پنیر برای سلامتی مفید است یا مضر؟

به گزارش سیناپرس، پنیر جز مواد غذایی خاصی است که از صبحانه و سالاد تا غذاهای محبوبی همچون پیتزا و لازانیا استفاده شده و شما با یک جستجوی اینترنتی می توانید ده ها مطلب مختلف در مورد مضر و یا مفید بودن آن پیدا کند. بسیاری از مردم نگران چاقی ناشی از پنیر بوده و از خود می پرسند آیا با خوردن پنیر می توان کلسترول را پایین نگه داشت؟ آیا نگران این هستید که خوردن پنیر واقعا برای شما مضر است؟ 

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد مصرف زیاد پنیر ارتباطی با خطر بیماری های قلبی مرتبط با کلسترول ندارد. در این مطالعات، محققان دانشگاه دوبلین به بررسی تأثیر غذاهای لبنی بر سلامت ۱۵۰۰ ایرلندی پرداخته و دریافتند که خوردن مقادیر زیاد پنیر منجر به افزایش سطح کلسترول LDL  خون نمی شود. این نوع کلسترول که به عنوان کلسترول بد شناخته می شود، یکی از عوامل شایع بیماری های قلبی به دلیل توانایی آن در ایجاد پلاک در شریان ها است.

دکتر اما فینی استاد رشته علوم تغذیه دانشکده کشاورزی دانشگاه دوبلین و سرپرست این تحقیقاتی درباره موضوع فوق می ‌گوید: آنچه ما دیدیم این بود که مصرف ‌کنندگان پنیر در حجم زیاد نسبت به افرادی که از این ماده بسیار کم استفاده می کنند، به میزان قابل ‌توجهی چربی ‌های اشباع ‌شده بیشتری دریافت می ‌کردند و در عین حال تفاوتی در سطح کلسترول LDL آنها وجود نداشت. 

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران درباره موضوع فوق می گویند:ما باید نه تنها خود مواد مغذی، بلکه ماتریکسی که بر اساس آن مواد غذایی  را می خوریم و الگوی کلی رژیم غذایی را در هر فرد در نظر بگیریم. بنابراین نه فقط در مورد غذا، بلکه الگوی سایر غذاهایی که در کنار آن ها می خوریم نیز در شرایط بهداشت و سلامت فرد اهمیت دارد.

علاوه بر این، مطالعه فوق نشان داد کسانی که لبنیات کم ‌چرب مصرف می ‌کردند نسبت به کسانی که این کار را نمی ‌کردند، کلسترول بیشتری داشتند. در واقع، نتایج یافته های محققان نشان داد که مصرف بیشتر لبنیات با داشتن شاخص توده بدنی کمتر، درصد چربی بدن کمتر، سایز کمر کمتر و فشار خون پایین مرتبط است.

به گزارش سیناپرس، دلیل موضوع فوق می‌تواند این باشد که وقتی محققان الگوهای غذایی شرکت ‌کنندگان را بررسی کردند، دریافتند افرادی که به طور منظم لبنیات کم‌ چرب مصرف می‌کنند، سطوح بالاتری از کربوهیدرات دریافت می ‌کنند.به گزارش sinapresss،  بنابراین دفعه بعد که به دنبال پنیر اضافی در سفارش پیتزا خود هستید، عذاب وجدان نداشته و با خیال راحت غذایتان را نوش جان کنید.

شرح کامل این پژوهش در مجله تخصصی Nutrition and Diabetes منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا