ضخامت یخ آب های دریای شمالی تغییر نکرده است

به گزارش سیناپرس، سال هاست که بسیاری از دانشمندان در مورد گرم شدن زمین و کاهش ضخامت یخ های مسیر دریای شمالی می گویند اما لئونید ایرلیتسا (Leonid Irlitsa) معاون اول مدیر کل شرکت اتمفلوت (Atomflot) اعلام کرده که هنوز ضخامت یخ در آب های مسیر دریای شمالی (NSR) در اثر گرمایش زمین تغییر نکرده و طی سال های آینده امکان تردد بدون یخ شکن وجود نخواهد داشت.

وی توضیح داد دانشمندان به درخواست اتمفلوت (Atomflot)  به پیش ‌بینی ذوب یخ آب های مسیر دریای شمال پرداخته و تأیید کرده‌ اند که یخ ها در دریای شمال ذوب نشده و همچنان باید یخ‌ شکن ‌های بیشتری مورد استفاده قرار گیرند. دانشمندان معتقدند که طبیعت شمالی به صورت چرخه ای تغییر می کند و دوره های سردتر جایگزین دوره های گرمتر می شود.

لئونید ایرلیتسا در ادامه توضیحاتش اظهار داشت: طبیعت در قطب شمال به صورت چرخه ای عمل می کند و هر چرخه گرم یا سرد تکرار می شود. وقتی شاهد گرم شدن زیاد باشیم، پس از آن یک دوره سرما فرا می رسد. این چرخه ها بین ۱۲ تا ۳۲ سال بسته به فرآیندهای موجود در جو تکرار می شوند. به گزارش سیناپرس، در حال حاضر طبیعت تحت تأثیر گرم شدن جو قرار گرفته است.

به گفته دانشمندان گرمایش جهانی وجود دارد اما هنوز روی یخ ها تاثیر نگذاشته، آنها می گویند در قطب شمال دما ۵/۱ درجه افزایش یافته است و تخمین می زنند که یخچال های طبیعی در حال ذوب شدن هستند، اما ما هنوز نمی توانیم این را احساس کنیم. سال گذشته، دوره استفاده از یخ شکن تقریباً دو ماه بیشتر بود و این دوره در امسال کوتاه‌ تر خواهد بود، بنابراین نرخ کل به معنای عدم تغییر است.

در اواخر سال ۲۰۲۱، بسیاری از کشتی‌ های منتظر یخ‌ شکن در بخش شرقی مسیر دریای شمال به دلیل شرایط پیچیده در یخ گیر کردند. به گزارش سیناپرس، وزارت توسعه خاور دور و قطب شمال اعلام کرد در آن زمان ناوبری مطابق با پیش بینی های نادرست در مورد ضخامت یخ ها، سازماندهی شده بود و باعث ایجاد چنین مشکلی شد.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: tass
 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا