هوای کلیه هایتان را داشته باشید

به گزارش سیناپرس به نقل از eatthis، غذاها و نوشیدنی هایی که می خورید روی توانایی کلیه ها در سالم ماندن بدن تأثیر می گذارد. در حالی که نوشیدن نوشیدنی های گازدار و الکلی می توانند باعث آسیب جدی به کلیه ها شوند، مصرف غذاهایی با پتاسیم و پروتئین بالا هم می توانند به سلامت این اندام حیاتی کمک کنند.

شواهد جدید حاکی از آن است که مصرف رژیم مدیترانه ای با توجه به این که حجم بالایی روغن زیتون در آن استفاده می شود، به حفظ عملکرد کلیه ها به ویژه در افرادی که در گذشته با مشکلات قلبی درگیر بوده اند، کمک می کند. 

محققان بیش از 1000 بیمار مبتلا به بیماری قلبی عروق کرونر را که از 6 ماه قبل یا پیش تر دچار این عارضه بوده اند، بررسی کردند. آنها نیمی از شرکت کنندگان را در رژیم غذایی مدیترانه ای با روغن زیتون فراوان قرار دادند و نیمی دیگر هم از رژیم های کم چرب و غنی از کربوهیدرات های پیچیده استفاده کردند.

یافته ها نشان می دهد که مصرف طولانی مدت رژیم مدیترانه ای در مقایسه با رژیم های کم چرب، عملکرد کلیه ها را در افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروق کرونر حفظ می کند. به گزارش سیناپرس، درست است که هر دو رژیم در بهبود عملکرد کلیه ها نقش دارند اما تأثیر مثبت رژیم های مدیترانه ای به مراتب بیشتر از رژیم های کم چرب است.

به گزارش سیناپرس، حفظ سلامت کلیه ها در مبتلایان به بیماری قلبی عروق کرونر نقش مهمی دارد چرا که کلیه ها در این بیماری قادر به تخلیه مایعات اضافی و فضولات نیستند. از سویی، آسیب کلیوی منجر به بالا رفتن فشار خون هم می شود. 

محققان توصیه می کنند اگر تازه تصمیم گرفته اید از رژیم مدیترانه ای استفاده کنید بهتر است از حجم پایین شروع کنید و به مرور حجم میوه ها و سبزیجات را بیشتر کرده و مقدار مصرف گوشت فرآوری شده را کاهش دهید. سپس مصرف غذاهای دریایی سرشار از امگا3 را در وعده های غذایی افزایش دهید. سپس غلات را با 100 درصد غلات کامل تعویض کنید و لوبیای بیشتری را در رژیم بگنجانید. 

مترجم:ندااظهری
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا