برخی مکمل های طبیعی هم برای ورزشکاران خطرناک است

به گزارش سیناپرس، نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهند که مکمل‌های غذایی نظیر عصاره‌های مختلف گیاهی و طبیعی که معمولاً به عنوان موادی بدون خطر در نظر گرفته می‌شوند، ممکن است خطر جدی برای سلامتی داشته باشند و ورزشکاران به دنبال مصرف آن ها حتی ممکن است در معرض خطر نقض قوانین ضد دوپینگ قرار بگیرند.

بنا بر بیانیه فوق، ورزشکارانی که از مکمل‌ها استفاده می‌کنند اغلب در مورد تأثیر آن‌ها بر عملکرد ورزشی و سلامت کلی خود، آگاهی چندانی ندارند. درواقع، بیشتر ورزشکاران، توصیه های تغذیه ای را از مربیان، ورزشکاران دیگر، اعضای خانواده و دوستان خود دریافت می کنند و این موضوع نشان می دهد که در این باره، مداخلات آموزشی گسترده تر در سنین پایین ضروری است.

آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (WADA) همواره فهرستی از داروهای ممنوعه را تهیه می کند تا در این خصوص به ورزشکاران کمک نماید. اما در این فهرست، معمولا مواد مغذی گنجانده نشده اند، چراکه بسیاری از آن ها غیرقانونی و بدون مجوز هستند. 

به گزارش سیناپرس، استفاده از مکمل های قانونی توسط ورزشکاران بسته به رشته ورزشی و سطح مسابقات بین 40 تا 100 درصد متغیر است. مکمل‌های قانونی که با هدف افزایش عملکرد و ایجاد مزیت رقابتی مورد استفاده قرار می گیرند شامل کافئین، کراتین، نوشیدنی‌های انرژی‌ز، آب چغندر و پروتئین‌ها هستند.

به گفته محققان World Athletics که به عنوان سازمان جهانی دوومیدانی فعال است، کافئین، نمونه بارز یک ماده طبیعی است که بی خطر به حساب می آید. در حالی که کافئین، عملکرد فرد به ویژه ظرفیت هوازی را در ورزشکاران استقامتی بهبود می بخشد، سوء مصرف آن ممکن است منجر به ضربان قلب سریع (تاکی کاردی)، اختلالات ریتم قلب (آریتمی)، فشار خون بالا و در برخی موارد مرگ ناگهانی قلبی شود.

آن ها می افزایند: «بسیاری از ورزشکاران نخبه، روزانه ترکیبی از مکمل های مختلف را مصرف می کنند و متاسفانه، نادیده گرفتن توصیه های دوز و استفاده همزمان از چندین دارو برای ورزشکاران امری رایج است.

این در حالی است که آن ها باید توجه داشته باشند که استفاده از چنین ترکیبی از مکمل های حتی طبیعی، آن ها را در معرض خطر مصرف مواد ممنوعه قرار می دهد، چراکه آن ها به عنوان مواد غذایی درنظر گرفته می شوند و تابع استانداردهای ایمنی دقیق محصولات دارویی نیستند.

به گزارش سیناپرس، سند منتشر شده هشدار می دهد که تمایل و رضایت ورزشکاران برای استفاده از داروهای آزمایشی که ایمنی آن ها در انسان ثابت نشده است، به طور بالقوه حتی خطرناک تر از استفاده از استروئیدها یا سایر داروهای ممنوعه است. 

به گفته محققان فوق، ورزشکاران باید توجه داشته باشند که مکمل ها و مواد طبیعی، لزوماً بی خطر نیستند و تنها در صورت توصیه متخصصان تغذیه باید از آن ها استفاده کرد. در این راستا، استفاده از محصولات تولیدکنندگان معتبر با استانداردهای کیفی مناسب و به خوبی شناخته شده و مورد تایید بین المللی ضروری است.

گفتنی است این اطلاعات مهم را نشریه European Journal of Preventive Cardiology منتشر کرده است.

نویسنده: رهاامیدوار
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا