تبدیل سلول های بالغ به سلول های بنیادی پرتوان

به گزارش سیناپرس، سلول های بنیادی پرتوان، واحد های سازنده حیات هستند. برخی از آنها به عنوان سلول های اصلی یاد می شوند زیرا می توانند به هر نوع سلولی در بدن تبدیل شوند. در پژوهش های جدید، محققان توانستند با تکنیکی نو سلول های پوست را به سلول های بنیادی تبدیل کند.

سلول های اصلی سه بافت جنینی بدن را تشکیل می دهند که تمام اندام ها از آنها تشکیل شده اند. جالب توجه است که سلول های بنیادی پرتوان می توانند خود را تجدید کنند، یعنی می توانند خود را بی نهایت بار بازتولید کنند.

خوشبختانه، محققان آنچه را که امروزه به عنوان سلول های بنیادی پرتوان القایی می شناسیم با استفاده از چندین فاکتور و مولکول مهندسی کرده اند. از آنجایی که سلول های بنیادی پرتوان القایی توانایی های مشابهی با سلول های بنیادی جنینی دارند، می توانند عملکردهای خود را کنترل کنند.

در این راستا، تیمی از دانشمندان دانشگاه هلسینکی اخیراً تکنیکی را کشف کرده اند که می تواند سلول های بالغ را به سلول های بنیادی پرتوان بسیار مطمئن تر و سریع تر بازگرداند.

به گزارش خبرگزاری sinapress، تاکنون سلول‌ های بنیادی پرتوان القایی، بسیاری از جنبه ‌های مختلف پزشکی از مطالعات در مورد اساس مولکولی بیماری‌ها، طراحی سلول‌های خاص بیمار برای پیوند، تا جلوگیری از رد عضوی که توسط سیستم ایمنی انجام می ‌شود، را متحول کرده ‌اند. علاوه بر این، آنها در مدل سازی و درمان ژن، ارزیابی سمیت مواد و داروها به کار گرفته شده اند.

در تحقیقات جدید، پژوهشگران توانستند با کمک یک فعال کننده، موفق به ویرایش ژن ها شوند. به عبارت دیگر، این فناوری می تواند سلول های بالغ پوست را به سلول های بنیادی تبدیل کند. این فعال کننده که  CRISPR نام دارد از این نظر منحصر به فرد است که می تواند ژن ها را بدون ایجاد تغییرات کمی در ژنوم ها فعال کند. دانشمندان این بازگشت سلول های بالغ را به سلول های بنیادی پرتوان را برنامه ریزی مجدد سلولی نامیدند. این روش سلول های بنیادی کاملاً مشابه سلول های جنینی اولیه را به دست می آورد.

در تلاش برای بهبود نتایج این فعال ‌کننده، این تیم پژوهشی مطالعاتی را انجام داد و پس از آن راهی را برای بهینه‌ سازی فعال‌ کننده ویرایش ژن ها یافت. این نسخه بهینه شده به دانشمندان اجازه می دهد تا برنامه ریزی مجدد را بهتر از قبل کنترل کنند.

راس تروکویچ (Ras Trokovic) یکی از محققان در این زمینه می ‌گوید که این فعال ‌کننده بهینه ‌سازی شده، روند برنامه‌ ریزی مجدد سلول‌ها را سرعت بخشیده و دقت و کیفیت برنامه ‌ریزی مجدد را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. این تکنیک، تولید سلول های بنیادی پرتوان را با ظرفیتی بالاتر از تکنیک های قبلی امکان پذیر می کند.

به گزارش سیناپرس، کارهای بیشتری باید انجام شود تا این تکنیک را بتوان به صورت کاربردی در حوزه های مختلف پزشکی مورد استفاده قرار داد. با گذشت زمان، این فعال کننده بهینه شده CRISPR می تواند به قرص های جادویی برای بیماری هایی مانند دیابت، بیماری های عصبی، بیماری های چشمی و غیره تبدیل شود.

اگرچه این تحقیقات در مراحل اولیه است، با این حال فعال ‌کننده CRISPR بهینه ‌سازی شده یک فناوری پیشرفته است که می ‌تواند نور امیدی را برای کسانی که از بیماری‌ های تخریب‌ کننده عصبی، دیابت، آسیب‌های عصبی و سایر مشکلات زیست ‌پزشکی رنج می‌برند، روشن کند.

منبع: gilmorehealth