احتمال چاقی مردها پس از تولد نخستین فرزند

به گزارش ایسنا ، گذر از دوران تنهایی و حضور انسان تازه‌ای به نام فرزند می‌تواند تاثیرات شگرفی در زندگی والدین داشته باشد و همچنان که فرزندان تحت تأثیر والدین قرار دارند والدین نیز از حضور فرزندان خود تأثیر می‌پذیرند.

بر همین اساس، محققان به بررسی زندگی بیش از 10 هزار مرد از سال‌های نوجوانی تا اواسط دهه سوم زندگی پرداختند. در این میان آنان دریافتند شاخص توده بدنی (BMI) مردانی که پدر می‌شوند و در کنار فرزندانشان زندگی می‌کنند، نسبت به سایر مردان هم سن خود، 2.6 درصد افزایش نشان می‌دهد که به طور متوسط این میزان معادل 2 کیلوگرم افزایش وزن برای مردان است؛ البته این میزان برای پدرانی که با فرزندان خود زندگی نمی‌کنند به 1.5 کیلوگرم کاهش می‌یابد.

همچنین بررسی اطلاعات در مردانی که طعم پدر شدن را تجربه نمی‌کنند نشان داد که افزایش وزن در این مردان کم بوده و نسبت به پدران دارای فرزند بیش از 60 درصد افت محسوس نشان می‌دهد و به 0.6 کیلوگرم کاهش می‌یابد.

اما آیا ازدواج در افزایش وزن مردان نیز تاثیر می‌گذارد؟ این پژوهش نشان داد، آغاز زندگی مشترک همراه با افزایش وزن در مردان است، اما نکته جالب‌توجه این است که مردان زمانی که پدر می‌شوند به منظور توجه به فرزندان رژیم غذایی خود را تغییر می‌دهند، فعالیت‌های روزانه خود را افزایش داده و کمتر از نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر، محققان معتقدند مسئولیت‌های جدید در برابر فرزندان سبب می‌شود پدران عوامل مرتبط با مراقبت از سلامت خود را فراموش کنند، یا به کار نگیرند و اولویت اول را خانواده خود قرار دهند؛ به‌عنوان مثال نگهداری از فرزندان سبب می‌شود وعده‌های غذایی شیرین جایگزین وعده‌های غذایی سالم شود و یا این‌که اضافه غذای کودکان خود را بخورند که همین امر سبب افزایش وزن پدران می‌شود.

محققان اما معتقدند پدرها پس از تولد فرزندان به جای این‌که هنگام بیماری به دکتر مراجعه کنند، ترجیح می‌دهند فرزندان خود را برای مراقبت‌های بهداشتی ببرند که این امر سبب می‌شود پدرها متوجه علایم هشداردهنده بیماری‌های خود نشوند.

دانشمندان برای رفع این معضل و توجه بیشتر نسبت به سلامت پدرها، پیشنهاد می‌دهند طرح «نگهبان نوزاد» برای صیانت از سلامت آن‌ها اجرا شود. به گفته محققان، این طرح برای پدرها موقعیتی را فراهم می‌سازد تا بتوانند درباره سلامت خود با پزشکان گفت‌وگو کنند و نکات مربوط به سلامت پدرها و نوزادان در اختیاران والدین قرار داده شود.

این پژوهش در Men's Health منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا