بازگشت موفقیت آمیز فضاپیمای اسپیس ایکس به زمین

به گزارش سیناپرس، فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس، ساعت ۱۶ روز گذشته به وقت فلوریدا و کمی پس از نیمه شب در ایران با موفقیت از ایستگاه فضایی به زمین بازگشته و روی سکوی ویژه طراحی شده در دریا فرود آمد.

بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه،  چهار چتر اصلی این کپسول در هنگام فرود روی سکوی ویژه به خوبی عمل کرده وتنها دو دقیقه پس از نشستن کپسول فضایی فوق، شرکت اسپیس ایکس موفقیت آمیز بودن عملیات را تائید کرد.
این فضاپیمای باری با خود محموله ای با وزن ۲ هزار و ۲۲۲ کیلوگرم حمل می کرد که شامل  تجهیزات آزمایش های علمی و سخت افزارهای ایستگاه بین المللی فضایی بود که به منظور تجزیه و تحلیل و بازرسی  به زمین عودت داده شد. این آزمایش ها از نظر علمی بسیار مهم بوده و نتایج آن می تواند پیشرفت هایی در حوزه های مختلف دانش را در بر داشته باشد.
مدیران شرکت اسپیس ایکس در این رابطه  گفتند که فضاپیمای فوق برای بررسی و تعمییرات احتمالی مورد نیاز، به مرکز فضایی کندی بازگردانده شد.

سازمان فضایی ناسا نیز در یک پست وبلاگی نوشت: فرود آمدن موفق این فضاپیمای باری روی  آب در سواحل فلوریدا امکان انتقال سریع آزمایش‌ها را به تأسیسات پردازش ایستگاه فضایی ناسا در مرکز فضایی کندی این آژانس در فلوریدا فراهم کرده و به محققان این امکان را می ‌دهد تا داده‌ هایی را با حداقل قرار گرفتن نمونه در معرض گرانش زمین جمع ‌آوری کنند.

این محموله ماحصل فعالیت ماموریت شماره ۶۶ (Expedition 66) ایستگاه بین المللی فضایی است که طی آن یک گروه هفت نفره از خدمه که در میان کارهایش تحقیق در مورد کشاورزی فضایی نیز گنجانده شده بود، انجام دادند. این ماموریت در ماه اکتبر آغاز شد و در ماه مارس به پایان خواهد رسید.
به گزارش سیناپرس، در ماه دسامبر، ماموریت تامین مجدد ناسا در این رابطه آغاز شده و علاوه بر تامین سخت افزار و انجام آزمایش های مختلف، تجهیزات ویژه سال نوی میلادی نیز برای خدمه ایستگاه فضایی به مدار زمین ارسال شده بود.
در خاتمه گفتنی است، آزمایش‌ هایی که تحویل داده شد شامل سلول ‌هایی از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون و  ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس می شود که در آزمایشگاه‌ ایستگاه فضایی رشد کرده‌ اند.  یک «تفنگ نواری» یا چاپگر زیستی با فناوری پیشرفته نیز در این محموله قرار دارد که می ‌تواند تکه‌ های بافتی را به‌ عنوان نوعی باند و ماده برای بررسی چگونگی واکنش آن در رشد گیاهان در فضا مورد استفاده قرار دهد.

مترجم: یوسف دراوی زاده
منبع: upi

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا