روشی برای شناسایی افراد مستعد ابتلا به کووید طولانی مدت

به گزارش سیناپرس، محققان بین الملل در یک پژوهش جدید دریافته اند که داشتن یک نشان مشخص از سیستم ایمنی فرد که از آن تحت عنوان امضای سیستم ایمنی یاد می شود در کنار بررسی سابقه آسم، سن و برخی علائم کووید-19 می توانند مشخص کنند که آیا فرد مورد نظر در خطر ابتلا به سندرم کووید-19 پس از وضعیت حاد (PACS) یا اصطلاحا کووید طولانی مدت قرار دارد یا خیر.

بررسی های انجام شده روی بیماری عالم گیر کووید 19 نشان داده اند که عفونت حاد ویروس عامل این بیماری، SARS-CoV-2، می‌تواند بسیاری از اندام‌ها را تحت تأثیر قرار دهد و حتی پس از پاک سازی عفونت نیز، علائم فوق می‌توانند به صورت طولانی مدت در بدن باقی بمانند. 

حدود یک سوم افراد آلوده به ویروس فوق، علائمی را گزارش می کنند که تا بیش از چهار هفته پس از عفونت اولیه ادامه دارند. به گزارش سیناپرس، اما تظاهرات سندرم PACS یا کووید 19 طولانی مدت، از نظر علائم مشاهده شده می توانند بسیار متفاوت باشند. شایع ترین این علائم شامل خستگی، تنگی نفس و اختلال شناختی هستند. با این حال، دلایل توسعه PACS در حال حاضر به خوبی شناخته نشده اند.

برای بررسی بیشتر این موضوع، دانشمندانی از دانشگاه زوریخ سوئیس، گروهی از بیماران متشکل از 215 نفر را برای بررسی سندرم PACS مورد بررسی و پیگیری قرار دادند.  از این افراد، 134 نفر از آن هایی که آزمایش SARS-CoV-2 شان مثبت بود، تا یک سال پس از عفونت اولیه تحت نظر قرار گرفتند. طبق بررسی های انجام شده، نزدیک به 54 درصد از افراد مبتلا به نوع خفیف کووید 19 و حدود 82 درصد از مبتلایان به نوع شدید این بیماری، دچار سندرم PACS شدند.

پژوهشگران فوق، برای بررسی دقیق تر موضوع، سطوح آنتی بادی های مرتبط با این بیماری و سایر پارامترهای بالینی افراد را تجزیه و تحلیل کردند و نشان دادند سطوح کمتر ایمونوگلوبولین نوعM  یا IgM و همچنین ایمونوگلوبولین نوع G3 یا (IgG3) در کنار موارد دیگری مثل سن بالاتر، سابقه آسم و پنج علامت تب، خستگی، سرفه، کوتاهی تنفس و علائم گوارشی که در طول عفونت اولیه گزارش شده باشند، می توانند برای پیش بینی خطر ابتلا به سندرم PACS مورد استفاده قرار گیرند.

این محققان، نتایج فوق را با بررسی مجددی که روی یک گروه دیگر 395 نفری مبتلا به کووید 19 انجام دادند، تأیید کرده اند.

به گزارش سیناپرس، آن ها اظهار داشته اند:بر اساس نتایج این مطالعه، می توان مجموعه نشانه هایی را در هر فرد شناسایی کرد که بر اساس آن ها، امکان پیش بینی خطر ابتلا به سندرم PACS یا کووید طولانی مدت مشخص گردد. اگرچه به گفته آن ها، تحقیقات بیشتری برای ارزیابی کاربرد این نشانه ها در محیط‌های بالینی مورد نیاز است. گفتنی است این یافته ها را نشریه Nature Communications منتشر کرده است.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا