فناوری وای فای ۷ با سرعت ۲ برابر بیشتر از نسخه قبلی در راه است

هرچند به نظر می رسد وای فای ۶ نسل جدید اینترنت باشد، اما اکنون وای فای ۷ نیز درحال توسعه است و شرکت تراشه سازی مدیا تک اعلام کرده نخستین دموهای این فناوری را نمایش داده است. به نظرمی رسد سرعت نسل جدید وای فای بسیار بیشتر از تصورات کاربران باشد.

دستگاه های مجهز به وای فای۶ در ۲۰۲۱ میلادی وارد بازار شدند، بنابراین بسیاری از کاربران از میزان ارتقای سرعت و فناوری نسبت به نسل های پیشین رضایت دارند. اما این رضایت گذرا است زیرا شرکت های عضو «وای فای آلیانس» مشغول توسعه فناوری جدیدی هستند که سرعت بیشتری دارد.

وای فای۷ در حوزه فنی استاندارد IEEE۸۰۲ نام دارد. وای فای آلیانس ادعا می کند حداکثر ظرفیت پذیرش سیستم جدید حداقل ۳۰ گیگابیت بر ثانیه(Gbps)است که نسبت به ظرفیت پذیرش ۹.۶ گیگابیت برثانیه وای فای ۶ بسیار بالاتر است. البته باید توجه داشت این آمار در تحقیقات علمی اعلام شده اند بنابراین نمی توان انتظار داشت در حالت واقعی، کل یک فصل سریال تلویزیونی را در چند ثانیه دانلود کرد. در واقع سرعت نسل جدید وای فای ۲.۴ بار بیشتر از نسل قبلی خواهد بود.

در حال حاضر وای فای آلیانس مشغول بررسی هایی است تا جزئیات استاندارد جدید را مشخص کند، مدیا تک( یکی از شرکت های عضو آن) اعلام کرد فناوری وای فای ۷ را برای مشتریان کلیدی و همکارانش در صنعت به نمایش گذاشته است.

به گفته این شرکت سیستم آزمایشی می تواند به حداکثر سرعت اشاره شده در استاندارد دست یابد. بخشی از این آزمایش شامل فناوری عملیات چند پیوندی یا MLO بود که به طور همزمان چند کانال را در باندهای فرکانس مختلف گسترش می دهد. این امر نشان داد سیستم مذکور می تواند حتی در صورت تداخل یا ترافیک نیز سرعت ثابتی را حفظ کند.

علاوه بر آنچه گفته شد وای فای ۷ دارای کانال هایی با پهنای باند ۳۲۰ مگاهرتز است و به این ترتیب می تواند داده بیشتری را از آنتن ها مخابره کند.

این امر در کنار فناوری MLO و چند ارتقای دیگر سبب می شود وای فای ۷ قادر به انتقال داده بیشتر و برای نمایش ویدئوهای ۴K و در آینده ۸K، فناوری های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده مناسبتر باشد.

مدیاتک پیش بینی می کند محصولات مجهز به استاندارد وای فای ۷ اوایل سال آینده میلادی وارد بازار شوند. هرچند این تخمین کمی خوش بینانه است، زیرا وای فای آلیانس استاندارد جدید را تا قبل از ۲۰۲۴ میلادی تایید نمی کند.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا