تلاش می‌کنیم زنان را در بالاترین سطوح مدیریت دانشگاه به کار گیریم

دکتر سیدمحمد مقیمی در مراسم گرامیداشت روز زن و تجلیل از مقام والای مادر که امروز در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در حال برگزاری است، در بررسی این موضوع که چرا بانوان نمی توانند همانند آقایان به مشاغل کلیدی دست پیدا کنند، تأکید کرد:‌ این بحث از دیدگاه اسلامی و علمی قابل بررسی است. از دیدگاه اسلام در قرآن وقتی در خصوص جایگاه زن مروری می کنیم می‌بینیم که قرآن از زنان فراوانی یاد کرده است که نقطه عطف تاریخ شده‌اند و بعد از نزول قرآن نیز تاریخ اسلام نشان می‌دهد که زنان بزرگی همچون حضرت زینب و حضرت معصومه جایگاه والایی داشتند. بنابراین دین اسلام از مشارکت اسلامی زنان دفاع و بر آن افتخار می‌کند. همچنان که زنان ما منشأ تحولات بزرگ در تاریخ بوده‌اند و اگر برخی مغرضانه اعلام می‌کنند اسلام رویکرد مثبتی به زنان ندارد این پاسخ در قرآن داده شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: از منظر علمی نیز این موضوع قابل بررسی است که آیا ما بدون توجه به صلاحیت‌ها می‌توانیم مشارکت و پست‌های مدیریتی زنان را ارتقاء دهیم که در این زمینه مطالعات علمی زیادی صورت گرفته که یک مطالعه تأکید می‌کند هر شغلی باید براساس شخصیت به افراد واگذار شود و ما نمی‌توانیم بدون توجه به آن شغلی را بین افراد واگذار نماییم که در این تقسیم‌بندی یک شخصیت شهودی و منطقی وجود دارد که یک شخصیت رقابتی و مردسالار است که در شخصیت دوم حالت عاطفی منطبق با مشاغلی نظیر مشاغل معلمی، تدریس، روشنگری و… مطرح می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران یادآور شد: وقتی صحبت از کارایی مدیریتی می‌کنیم برای ما فرقی نمی‌کند آن فرد آقا یا خانم باشد اما مشاغل مختلف شخصیت‌های مختلفی را می‌طلبد و رقابت مخاطره جزئی از کارهای مدیریتی است که از نظر علمی باید نوع فرهنگ و شخصیت افراد در مشاغلی که عهده‌دار می‌شوند باید در نظر گرفته شود.

دکتر مقیمی با اشاره به انتصاب مدیران زن در مناطق مختلف مدیریتی دانشگاه تهران گفت: وقتی صحبت از شایستگی در انتخاب مدیران باشد فرقی نمی‌کند آن مدیر زن یا مرد است. اگرچه من اعتراف می‌کنم ما فرصت‌های ورود شخصیت‌ها و فرهنگ‌ها برای کسب مشاغل مختلف در جامعه را از زنان گرفتیم و کمتر به زنان فرصت داده‌ایم. اگرچه در نظام جمهوری اسلامی این فضا ایجاد شده است و یکی از معیارهای توسعه، توسعه جنسیتی عنوان شده است.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: ‌ما همین چند روز اخیر مدیران خانم در سطوح مختلف مدیریتی عالی و میانی دانشگاه تهران داشتیم و نرخ مشارکت زنان در پست‌های مدیریتی تا دو ماه آینده نیز بالاتر خواهد رفت اما باید توجه داشته باشیم در انتصاب مدیران زن نباید افراط یا تفریط داشته باشیم.

دکتر مقیمی در پایان یادآور شد:‌ نباید این گونه باشد که فقط برای بالا بردن آمار مشارکت زنان نرخ انتصاب مدیران زن را افزایش بدهیم؛ چرا که این موضوع خدمت به جایگاه مدیران زنان نخواهد بود؛ چرا که اگر این انتصابات ناموفق از کار دربیاید تجربه‌ای برای آینده خواهد شد که مدیران بعدی در این زمینه با محافظه‌کاری عمل کنند بلکه باید در این زمینه صلاحیت‌های افراد در نظر گرفته شود و فقط بحث مشارکت زنان را به بحث‌های مدیریتی خلاصه نکنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا