ویروس سویه امیکرون تا چه مدت در هوا باقی می ماند

به گزارش سیناپرس، واکسیناسیون، استفاده از ماسک و فاصله گذاری فیزیکی همچنان بهترین راه برای محافظت از خود در برابر کرونا هستند. از آنجایی که نوع امیکرون ویروس کرونا سریعا در حال گسترش است، دانشمندان در حال یادگیری بیشتر در مورد این گونه ویروس و نحوه انتشار آن هستند.

در این راستا، مطالعات جدید در دانشگاه بریستول انگلیس نشان داد که ویروس کرونای جدید معروف به سویه امیکرون ۲۰ دقیقه پس از انتقال به هوا، بیشتر توانایی خود را برای انتقال از فردی به فرد دیگر از دست می دهد.

پس از انتقال به هوا مشخص شد که ویروس ۹۰ درصد از قدرت خود را از دست داده است. محققان توضیح می دهند که کاهش عفونت ‌پذیری تقریباً به ۱۰ درصد از مقدار اولیه برای سویه امیکرون در طی ۲۰ دقیقه قابل مشاهده بود و با بخش بزرگی از از تماس ها در ۵ دقیقه اول اتفاق می‌افتد.

این تحقیقات نشان می‌ دهد که ویروس کرونا برای مدت طولانی در خارج از بدن انسان میزبان زنده نمی‌ ماند و به سرعت قابلیت عفونی خود را از دست می‌ دهد.
به گفته محققان، راه اصلی انتقال ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر از طریق قطرات تنفسی است. تیلور نلسون (Taylor Nelson) متخصص بیماری‌ های عفونی در دانشگاه میسوری، می‌ گوید: قطرات آب بزرگی که هنگام سرفه یا عطسه از بدن بیمار خارج می‌ شوند حاوی ویروس بوده و عامل انتشار بیماری هستند. به گزارش sinapress،هنگامی که فردی در تماس نزدیک با فرد مبتلا به عفونت است، اگر این قطرات به چشم، دهان یا بینی او برسد، ممکن است دچار عفونت شود.

به گزارش سیناپرس، مطالعات قبلی بر اسپری کردن ویروس در محفظه های بسته برای ایجاد یک محیط آئروسل تکیه داشتند. با استفاده از این روش، محققان تشخیص دادند که ویروس هنوز هم به مدت ۳ ساعت قابل شناسایی است.

با این حال، چنین آزمایش ‌هایی دقیقاً آنچه را که هنگام بازدم فرد مبتلا به عفونت اتفاق می ‌افتد تکرار نمی ‌کنند. برای این پژوهش جدید، دانشمندان دستگاهی ابداع کردند که از یک میدان الکتریکی برای معلق کردن قطرات ریز حاوی ویروس استفاده می کند.

محققان در حین کنترل دما، رطوبت و شدت نور ماورای بنفش، عفونی بودن را در زمان ‌های مختلف از ۵ ثانیه تا ۲۰ دقیقه آزمایش کرده و نتیجه را بررسی کردند.

مترجم: مهنوش فلاحی پناه