پیشنهاد رییس دانشگاه تهران برای تقویت جایگاه دانشگاه‌ ها در بودجه ۱۴۰۱

سید محمد مقیمی در پی نشست مشترک وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و روسای ۱۴ دانشگاه برتر با اعضای هیات رییسه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ که در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، در این نامه‌ خطاب به حمیدرضا حاجی‌بابایی بر توجه منطقی به بودجه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی کشور در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تاکید کرد.

وی در این نامه، پیشنهادهایی در راستای اعمال اصلاحاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به نحوی که منتج به تحقق بیش از پیش استقلال اداری و مالی دانشگاه در چارچوب اداره هیأت امنایی دانشگاه‌ها شود، ارائه کرده است. بر این اساس، پیشنهاد شد دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات فناوری و علوم پزشکی صرفاً تابع ماده یک قانون احکام دائمی توسعه کشور بوده و هر گونه اتخاذ تصمیم با تأیید رییس دانشگاه و تصویب هیأت امنا و تأیید وزیر علوم باشد.

قرارگیری نیمی از اصل و سود تسهیلات بانکی دریافتی توسط دانشگاه‌ها بر عهده دولت، معافیت دانشگاه‌ها از پرداخت هزینه‌های آب و برق و گاز تا سقف الگوی مصرف، تعیین مالیات ثابت ۱۰ درصدی بر درآمد اعضای هیأت علمی رسمی و پیمانی دانشگاه‌ها و تفکیک شدن مزایای غیرمستقر و کارانه و عیدی اعضای هیأت علمی از سقف خالص پرداختی ماهانه آنها، از موارد پیشنهادی رییس دانشگاه تهران به مجلس شورای اسلامی است.

تأمین رایگان اقلام اصلی مورد نیاز برای غذای دانشجویی از محل منابع قانون هدفمندی یارانه‌ها و محاسبه سرانه تغذیه دانشجویی برای دانشجویان خوابگاهی به میزان روزانه ۱۰۰ هزار تومان و برای دانشجویان غیر خوابگاهی به میزان روزانه ۴۰ هزار تومان از دیگر موارد پیشنهادی به کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ است.

رییس دانشگاه تهران همچنین در پیشنهادی به منظور نوسازی دانشگاه‌ها و آسفالت معابر و روکش آسفالت خیابان‌های درون دانشگاه، خواستار قرارگیری دانشگاه‌ها در ردیف دستگاه‌هایی شد که بر اساس بند ز تبصره یک لایحه بودجه ۱۴۰۱ مشمول دریافت مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) هستند.

در حال حاضر در لایحه بودجه پیش‌بینی شده که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور و بسیج سازندگی جزو دستگاه‌های مشمول دریافت مواد اولیه قیر باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا