گوگل به کاربران خود توهم دانا بودن می دهد

به گزارش سیناپرس، این روزها تقریبا همه مردم سوالات خود را از گوگل می پرسند و فارغ از روش های جستجوی انجام شده، پاسخ های مختلف و درست و غلطی دریافت می کنند که به آن ها توهم دانا بودن می دهد. در این میان به نظر نمی ‌رسد که بیشتر افراد واقعاً توانایی تشخیص پاسخ های درست و غلط را داشته باشند و ممکن است اسیر ده ها مطلب بی پشتوانه منتشر شده در اینترنت شوند.

متیو فیشر، که سرپرستی این تیم تحقیقاتی را بر عهده دارد درباره موضوع فوق اعلام کرد: اینترنت محیط بسیار قدرتمندی است که می‌توانید هر سؤالی را در آن وارد کنید و اساساً به کمک این فناوری به دانش جهان در نوک انگشتان خود دسترسی دارید. متاسفانه در این شرایط افراد دچار غرور کاذب شده و اشتباه گرفتن سطح دانش خود با این منبع خارجی آسان تر می شود.

وقتی مردم واقعاً به حال خودشان هستند، ممکن است در مورد میزان آگاهی و وابستگی خود به اینترنت تصویر جامعه ای نداشته باشند.  در یکی از ۹ آزمایشی که محققان انجام دادند، از مردم پرسیده شد: چرا تاریخ کوش باستان (تمدنی کهن در شمال آفریقا) صلح ‌آمیزتر از تاریخ یونان است؟

در این شرایط حتی زمانی که افراد نمی ‌توانستند پاسخ کاملی برای این سوال بسیار دشوار پیدا کنند، یک جستجوی ساده باعث می‌ شود پاسخ دهندگان به جواب این پرسش دست پیدا کرده و احساس کنند  که دانش شخصی‌ زیادی دارند. نکته جالب این است که حتی زمانی که محققان جستجوهای آنها را مسدود کردند تا اصلاً چیزی پیدا نکنند، باز هم این اعتماد به نفس کاذب وجود داشت.
فیشر در این رابطه گفت: اگر پاسخ سؤالی را ندانید و خودتان نیز به این موضوع واقف باشید، برای یافتن پاسخ آن زمان و انرژی صرف می کنید ولی در دنیای اینترنت و به کمک گوگل، خطوط بین آنچه می دانید و آنچه فکر می کنید می دانید مبهم می شود.

دلیل موضوع فوق ممکن است این باشد که فقط در حالت جستجو بودن کافی است تا مردم احساس کنند در حال پژوهش قرار داشته و نسبت به دیگران بیشتر می دانند.

در یکی از دیگر آزمایش‌ ها از شرکت ‌کنندگان خواسته شد تا اسکن ‌های مختلف مغز را بررسی کنند  که برخی از آنها فعالیت بیشتری را در مغز نسبت به بقیه نشان می ‌دادند.به گزارش سیناپرس، افرادی که به تازگی در اینترنت جستجو کرده بودند، تصاویری را انتخاب کردند که نشان دهنده فعالیت بیشتر در مغز آنها بود.

سرپرست این مطالعات تاکید کرد: این موضوع در مواردی که تصمیم‌ های مردم  پیامدهای بزرگی دارند، می ‌تواند برای افراد مهم باشد که سطح دانش خود را تشخیص داده و تصور نکنند چیزی را می ‌دانند در حالی که واقعاً دانشی در آن حوزه ندارند.
اینترنت به دلایل بی‌شماری یک مزیت بزرگ است، اما ممکن است برخی موارد منفی نیز در آن  وجود داشته باشند که در ظاهر دیده نشوند و موضوع فوق، یکی از این موارد محسوب می شود.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: spring.org
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا