قرنطینه های کرونایی تهدید کننده سلامت روانی کودکان و نوجوانان

به گزارش سیناپرس، خلاصه تحقیقات انجام شده روی بیماری کووید 19 و بررسی متون مربوطه، نشان از تبعات و عوارض سخت و قابل توجه بیماری همه گیر فوق بر سلامت روانی، نتایج تحصیلی و سلامت جسمی کودکان دارد و خاطرنشان می کند که اگر عکس العمل ها و اقدامات سیاستی درستی در این خصوص صورت نگیرد، تأثیرات آن احتمالاً شدیدتر نیز می شود.

در این مطالعه مروری که توسط محققان مرکز سلامت کودکان جامعه موسسه MCRI استرالیا هدایت شده است، اطلاعات مربوط به همه‌گیری های منطقه ای و جهانی و همچنین بلایای طبیعی که قبلا رخ داده اند، مورد بررسی قرار گرفته و تحلیل شده اند.

این بررسی ها نشان داد که تأثیرات نامطلوب همه‌گیری کووید-19 بر کودکان، می تواند مشابه با موارد پیشین، ولی در مقیاس بزرگ گسترش یابد و درصورت مواجهه با کمبود خدمات بهداشتی برای پاسخگویی به تقاضاها، فشارهای وارده بر کودک و خانواده تشدید می گردد.

به گفته محققان فوق، کودکان که با محدودیت‌های وضع شده در بهداشت عمومی برای کاهش عفونت کووید 19 مواجه شده اند، مجبور به انجام کارهایی هستند که از آن ها با عنوان «اختلال تعریف‌کننده نسل» تعبیر می گردد. 

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، آنها مجبورند با مواردی چون یادگیری مجازی، فاصله‌گذاری اجتماعی، افزایش زمان استفاده از دستگاه های دارای نمایشگر، کاهش دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، نداشتن فعالیت ورزشی ساختاریافته و بازی‌های بیرون از خانه مواجه باشند، که هریک، تأثیرات فوری و همچنین تاثیرات بلندمدت خاص خود را دارند.

به عقیده آنها، درواقع برخی اقدامات بهداشت عمومی برای آن ها مزایای مثبتی را در خصوص حفظ سلامت به همراه داشته است، اما برخی دیگر نیز تاثیر نامطلوب و مضری از خود به جا گذاشته اند.

طبق اطلاعات این پژوهش، اجرای مداخلاتی با هدف بهبود سلامت روان و تاب‌آوری والدین، احتمالاً خواهد توانست توانایی کودک را نیز برای مقابله با تبعات روانی این بیماری بهبود ‌بخشد، چراکه این دو به نوعی در هم تنیده هستند.

بررسی های انجام شده این تحقیق در استرالیا، نشان می دهند که علائم بروز مشکل سلامت روان برای کودکانی که قرنطینه دوم را تجربه می کردند، به طور قابل توجهی افزایش یافته است. 

نتایج یک نظرسنجی انجام شده توسط بیمارستان سلطنتی کودکان استرلیا نشان داده که یک سوم والدین استرالیایی احساس می کنند که این بیماری همه گیر بر سلامت روان فرزندشان تأثیر منفی گذاشته است. 

همچنین در مطالعه‌ای دیگر، محققان اظهار داشته اند که برای برخی از کودکان و نوجوانان مبتلا به کووید-19، تشخیص و قرنطینه متعاقب آن باعث ایجاد انگ اجتماعی و تشدید علائم سلامت روانی مانند مشکل در خوابیدن، دیدن کابوس‌های شبانه و کناره‌گیری از دوستان شده است. تحقیقات انجام شده در ایالات متحده، چین و بریتانیا نیز همگی وخامت سلامت روانی برخی از کودکان و نوجوانان را گزارش کرده‌اند.

به گفته مجریان این تحقیق، محدودیت‌های جهانی که به واسطه بروز بیماری جهان گیر کووید 19 اعمال شد، باعث برجسته تر شدن اهمیت نقشی شد که مدارس فراتر از یادگیری، با تقویت رشد اجتماعی و عاطفی و ایجاد مکانی امن برای کودکان ایفا می کنند.

علاوه بر این ها، در یک نظرسنجی نشان داده شد که تنها 35 درصد از 5000 معلم مشارکت کننده اعتقاد داشتند که در طول قرنطینه، دانش‌آموزان قادر هستند با برنامه های از راه دور، به خوبی یاد بگیرند. به گزارش sinapress، طبق این نظرسنجی، مشارکت دانش‌آموزانی که با برخی ناملایمات مرتبط با کووید 19 مواجه شده‌اند، بیشتر به خطر می‌افتد.

در کنار این موارد، محققان به مشکلاتی نظیر کاهش درآمد خانواده یا از دست دادن شغل، کاهش سلامت روانی والدین و بروز تنش و بی نظمی در تغذیه، ایمنی و مراقبت از کودکان در طول پاندمی کرونا اشاره کرده اند که هریک به نوبه خود می تواند تاثیرات بسیار نامطلوبی بر سلامت کودکان داشته باشد.

آن ها بر اساس نتایج و یافته های علمی بعضا غم انگیز و نگران کننده خود از این تحقیق که در نشریه The Medical Journal of Australia منتشر کرده اند، توجه بیشتر جامعه محلی و جهانی را برای کنترل تبعات منفی پاندمی کرونا بر کودکان خواستار شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا