واکسن کرونا برعکس عفونت کرونا بر قدرت باروری تاثیر ندارد

به گزارش سیناپرس، بیماری کووید۱۹ مشکلات و عوارض زیادی از خود برجای می گذارد. بهبودیافتگان این بیماری مدت ها از عوارض کووید ۱۹ احساس ناراحتی می کنند. برخی از این افراد از همه عوارض این بیماری با خبر نیستند با این حال واکسن کووید ۱۹ را نیز تزریق نمی کنند. 

تحقیقات جدید نشان می‌ دهد که واکسن ‌های کووید ۱۹ بر باروری مردان و زنان تأثیر نمی‌ گذارد، اما عفونت ویروس کرونا می‌ تواند باعث مشکلات باروری کوتاه ‌مدت در آنها شود.

آملیا وسلینک (Amelia Wesselink)، استادیار پژوهشی اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون پژوهشگر اصلی این مطالعه در این باره اظهار داشت: بسیاری از افراد در سنین باروری نگرانی مسئله باروری خود هستند و آن را دلیلی برای عدم واکسینه شدن عنوان کرده اند.

به گزارش سیناپرس، مطالعه ما برای اولین بار نشان می دهد که واکسیناسیون کووید ۱۹ در هر یک از زوجین با باروری در بین زوج هایی که تلاش می کنند از طریق آمیزش جنسی باردار شوند، ارتباطی ندارد. زمان تلاش تا بارداری صرف نظر از وضعیت واکسیناسیون بسیار مشابه بوده است.

در این مطالعه، پژوهشگران داده‌ های بیش از ۲۱۰۰ زن آمریکایی و کانادایی و شرکای آنها را در یک مطالعه مداوم روی زنانی که تلاش می ‌کردند باردار شوند، تجزیه و تحلیل کردند. این زنان از دسامبر ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۱ اطلاعات جمعیت شناختی، شیوه زندگی و پزشکی درباره خود و شریک زندگی خود را ارائه کرده و تا نوامبر ۲۰۲۱ تحت نظر بودند.
این محققان دریافتند که واکسن‌های فایزر، مدرنا و جانسون اند جانسون هیچ تأثیری بر باروری مردانه یا زنانه ندارند. به گزارشsinapress ، با این حال، محققان متوجه شدند مردان مبتلا به کووید ۱۹ممکن است به طور موقت دچار کاهش در باروری خود شوند.

این یافته ها از تحقیقات قبلی که عفونت کووید ۱۹ را در مردان با کیفیت اسپرم ضعیف و سایر اختلالات تولید مثلی مرتبط می کرده، پشتیبانی می کند. محققان اعلام کردند که یافته‌ ها باید نگرانی‌ ها در مورد واکسن‌های کووید ۱۹ و باروری ناشی از گزارش ‌های تغییرات چرخه قاعدگی زنان پس از تزریق واکسن را کاهش دهد.

لورن وایز (Lauren Wise)، پروفسور اپیدمیولوژی دانشگاه بوستون و محقق ارشد این مطالعه گفت: این داده‌ ها شواهد اطمینان ‌بخشی ارائه می‌ دهند که نشان می ‌دهد واکسیناسیون کووید در هر یک از زوجین بر باروری زوج‌ هایی که قصد باردار شدن دارند، تأثیر نمی‌ گذارد. به گزارش سیناپرس، طراحی مطالعه آینده‌ نگر، حجم نمونه بزرگ و جمعیت مورد مطالعه ناهمگن از نظر جغرافیایی، نقاط قوت مطالعه هستند، همانطور که کنترل ما برای بسیاری از متغیرها مانند سن، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، شرایط سلامت پیشینه، سطح شغل و استرس وجود داشت.

شرح کامل این پٓوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله آمریکایی اپیدمیولوژی (Epidemiology) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم:مولود یوسفی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا