فضای سبز شهری در هر ابعادی اهمیت دارد

به گزارش سیناپرس، مناطق شهری می توانند نقش مهمی در حفاظت از گرده افشان ها ایفا کنند که در حال حاضر، به ویژه توسط آفت کش ها و سایر تهدیدها در معرض خطر هستند.

بر اساس یک پژوهش جدید، در حال حاضر مناطق شهری، ۲ تا ۳ درصد از زمین های جهان را پوشش می دهند و می توانند از تنوع قابل توجهی از گرده افشان ها پشتیبانی کنند. در این میان، فضاهای سبز شهری و حتی باغچه های کوچک می توانند نقش مهمی برای گرده افشان ها داشته باشند.
باغچه های خصوصی از نظر اندازه، شکل، نوع خاک، توپوگرافی و میزان نور خورشید متفاوت هستند. مردم همچنین باغچه های خود را به روش های مختلف مدیریت می کنند. در نتیجه، فراوانی و ترکیب گیاهان گلدار که برای زنبورها بسیار مهم است، به طور چشمگیری متفاوت است. 
در یک پژوهش جدید، محققان دانشگاه بریستول، چگونگی تغییر شهد باغچه های شهری را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که از آنجایی که باغچه های کوچک می توانند بسیار مهم باشند، اقدامات باغبانان می تواند منجر به تامین غذای پایدار و متنوع برای گرده افشان ها شده و از زنبورها در مناطق کلیدی حمایت کند.
نیک تیو (Nick Tew) پژوهشگر ارشد این مطالعات گفت: ما می ‌دانستیم که فضاهای سبز زیستگاه ‌های مهمی برای گرده ‌افشان‌ها هستند و زنبورها ۸۵ درصد قند شهد را در مناظر شهری و تنوع زیادی از گیاهان گلدار را تامین می کنند. با این حال، ما نمی ‌دانستیم که تولید شهد بین باغ ‌ها یا در ماه ‌های سال چقدر متفاوت است.
تیو و تیم تحقیقاتی اش باغ های مسکونی در بریستول بریتانیا را بررسی کردند و از ۵۹ باغ شهری، یک بار در ماه بین ماه های مارس و اکتبر (فروردین تا شهریور) بازدید کردند. آنها فراوانی گل ها را در هر باغ ثبت کرده و اندازه گیری کردند که گرده افشان ها چه زمانی می توانند شهد بیشتری پیدا کنند.
به گزارش سیناپرس، محققان دریافتند که باغچه ها از نظر مقدار شهد به‌ طور قابل‌ توجهی متفاوت هستند و تولید شهد بیشتری را در محله ‌های مرفه ‌تر به ثبت می ‌رسانند. این مطالعه نشان داد باغ هایی با غنای گیاهان گلدار بیشتر، تولید شهد پایدارتری داشتند. به عبارت دیگر، تصمیم گیری های فردی در مورد نحوه مدیریت باغ ها و باغچه ها و تعداد گیاهان می تواند تفاوت بزرگی برای گرده افشان ها ایجاد کند. در طول دوره بررسی مشخص شد که باغ پر شهد بیش از ۷۰۰ برابر بیشتر از باغ کم شهد، قند تولید می کند.
این بدان معناست که حتی یک باغچه کوچک هم دارای اهمیت است. درضمن اینکه چه چیزی در فضای سبز کاشته می شود هم اهمیت زیادی دارد.
شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Applied Ecology منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا