ورزش سنگین و شدید کلید درمان التهاب مفاصل

پژوهش های جدید دانشمندان نشان می دهند که ورزش سنگین و شدید بر کاهش علائم بیماری مزمن ورم مفاصل که ممکن است به التهاب شدید مفاصل تبدیل شود ، موثر است .

انجا بی (Anja Bye) یکی از پژوهشگران تیم تحقیقاتی دانشگاه علم و فن آوری نروژ (Norwegian University of Science and Technology) با توجه به این مساله که بیماران مبتلا به ورم مفاصل اغلب تحملشان در برابر بیماری کاهش پیدا کرده در حالی که احتمال ابتلا به بیمارهای قلبی – عروقی در آن ها افزایش پیدا می کند ، در رابطه با فواید این پژوهش برای این گونه بیماران می گوید : " درست به همین دلیل است که این پژوهش ها برای بیماران مبتلا به ورم مفاصل دارای اهمیت ویژه است در واقع این افراد با ورزش به حفظ تناسب اندام و استقامت قلب و عروقشان کمک می کنند . "

در این تحقیقات هجده زن در سنین مختلف  مابین بیست تا چهل و نه ساله مورد بررسی و آزمایش قرار گرفتند . این افراد در بیست جلسه طی ده هفته ، به فعالیت های سنگین ورزشی از جمله دوچرخه سواری با استفاده از دوچرخه های ثابت مشغول شدند . نتایج این فعالیت ها نشان می دهد که تمایل به ورم در مفاصل آن ها کاهش پیدا کرده و میزان دریافت و مصرف اکسیژن در آن ها افزایش پیدا کرده است به این معنا که خطر بیماری های قلبی – عروقی در آن ها رو به کاهش خواهد گذاشت.

بیماری آرتریت (Arthritis) یا ورم مفصل توسط یکی از دو عامل عفونی و غیر عفونی ایجاد می شود . این بیماری می‌ تواند یک مفصل یا هم‌ زمان چند مفصل (پلی آرتریت) را درگیر کند . به گفته پزشکان ، این بیماری همچنین قادر است تا  در یک مفصل عود کننده باقی بماند یا مرتب از مفصلی به مفصل دیگر تغییر مکان دهد . به طور معمول در این بیماری مفصل درگیر دردناک ، متورم و ملتهب می شود که محدودیت حرکتی نیز دارد .

قابل توضیح است که در اثر این ورزش های سنگین ، شرکت کنندگان شاهد کاهش جزئی در شاخص توده بدنیشان (body mass inde) بوده اند در حالی که توده عضلانی آن ها از افزایش خوبی برخوردار شده بود .  

آمارهای مراکز پزشکی نشان می دهند که ابتلا به این بیماری در زنان سه برابر مردان است و بیشتر بزرگسالان درگیر این بیماری می شوند البته این گفته به این معنا نیست که کودکان به آن مبتلا نمی شوند . البته لازم به توضیح است که این بیماری را به ندرت می توان در میان کودکان مشاهده کرد.  

در خاتمه گفتنی است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله اروپایی فیزیولوژی کاربردی (Journal of Applied Physiology) به چاپ رسیده و قابل دسترس است .

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا