افزایش مصرف مواد قندی با کم خوابی در نوجوانان

به گزارش سیناپرس، تاکنون مطالعات بسیاری در مورد اثر بی خوابی بر سلامت انسان انجام شده است.  خواب کافی و مناسب برای داشتن یک زندگی سالم حیاتی است. طرز فکر، احساس یا رفتار انسان ها تحت تأثیر میزان خواب شبانه آنها است. نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد نوجوانانی که به اندازه کافی نمی‌ خوابند، می‌ توانند سالانه نزدیک به پنج پوند (۲ کیلو و ۲۶۰ گرم) قند اضافی مصرف کنند.
با این حال، حدود ۷۳ درصد از نوجوانان دبیرستانی ۸ تا ۱‍۰ ساعت خواب توصیه شده را دریافت نمی کنند. نوجوانان در سن حساسی برای رشد مغز قرار دارند و خواب کافی و خوب برای آنها بسیار ضروری است. محققان دانشگاه بریگام یانگ با افزودن به لیست نگرانی ها دریافتند که خواب ناکافی در میان نوجوانان می تواند منجر به افزایش وزن قابل توجهی شود.
کارا دوراسیو (Kara Duraccio)، استاد روانشناسی بالینی و رشدی دانشگاه بریگام یانگ و از محققان اصلی این مطالعه می گوید: کم خوابیدن، خطر مصرف کربوهیدرات ها و قندهای افزوده بیشتر و نوشیدن نوشیدنی های شیرین بیشتری را برای نوجوانان نسبت به زمانی که خواب کاملی دارند، افزایش می دهد. 

محققان الگوهای خواب و خوردن ۹۳ نوجوان را مورد مطالعه قرار دادند. به مدت یک هفته، نوجوانان شش ساعت و نیم خوابیدند. هفته بعد، همان نوجوانان هر شب نه ساعت و نیم ‌خوابیدند. به گزارش سیناپرس، در طول این زمان ها، تیم نوع غذاهایی که شرکت‌کنندگان مصرف کردند، به همراه محتوای مواد مغذی و کالری هر ماده غذایی را پیگیری کردند.

خواب کمتر از هشت ساعت با خطر سلامت روانی ضعیف، عملکرد ضعیف تحصیلی و مشکلات رفتاری مرتبط است.به گزارش سیناپرس، مطالعه حاضر با نشان دادن ارتباط بین خواب ناکافی و انتخاب های غذایی ضعیف به این یافته ها اضافه می کند. در این تحقیقات، نوجوانانی که به اندازه کافی نخوابیدند در مقایسه با زمانی که یک خواب کامل داشتند، غذاهای پر کربوهیدرات یا قند و نوشیدنی‌ های شیرین بیشتر و میوه و سبزیجات کمتری مصرف کردند.

جالب اینجاست که کم خوابی نوجوانان باعث نمی شود بیشتر از همسالانشان غذا بخورند. به گزارش سیناپرس، هر دو گروه تقریباً مقادیر یکسانی از کالری مصرف کردند فقط میزان مصرف قند آنها بیشتر است. دکتر دوراسیو توضیح می ‌دهد که خواب کمتر باعث می‌ شود نوجوانان به دنبال دریافت سریع انرژی باشند و بیشتر هله و هوله شیرین بخورند.

انتخاب های غذایی نامناسب نیز احتمال افزایش وزن و بیماری قلبی متابولیک را افزایش می دهد. نتایج مشخص می کند نوجوانانی که کمتر از هشت ساعت می خوابیدند، روزانه ۱۲ گرم قند اضافی خوردند. محققان پیش‌ بینی می ‌کنند که نوجوانی با الگوی خواب نامناسب، با خوردن ۱۲ گرم قند بیشتر در روز، سالانه دو کیلو اضافه وزن پیدا می ‌کند.

دکتر دوراسیو در پایان تاکید می کند، اگر واقعاً در تلاش برای کشف استراتژی‌ ها یا مداخلات پیشگیرانه برای افزایش وزن مطلوب در نوجوانان هستیم، خواب کافی و به ‌موقع باید در خط مقدم تلاش‌ های ما باشد.
شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله خواب (SLEEP) منتشر شده و برای علاقمندان قابل دسترس است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا