چگونه با انگیزه زندگی کنیم؟

به گزارش سیناپرس، هر فرد ممکن است تصوری خاص از میزان رضایتمندی زندگی خود داشته باشد، اما چگونه می توان آن را با دیگران مقایسه کرد؟  چگونه ممکن است یک روانشناس یا مشاور که شما را ارزیابی می کند، احساس رضایت یا فقدان آن را در شما درک کند؟ 

روانشناسان و محققان دانشگاه زوریخ در سوئیس معیارهای جدیدی را برای خوب زیستن و پی بردن به میزان رضایتمندی افراد پیشنهاد کرده اند. آنها معتقدند مقیاس آنها که مقیاس زندگی برآورده شده یا FLS نام دارد، ابزار اندازه گیری مفیدی برای سایر محققان فراهم کرده و همچنین به افراد اجازه می دهد تا میزان رضایت خود را ارزیابی کنند.

به اعتقاد این محققان بین شادی و رضایت تفاوت وجود دارد. رضایت طولانی ‌مدت است و از به دست آوردن حس کامل بودن، ادراک همخوانی و شناخت ارزش در مورد خود، زندگی و تأثیر بر محیط ناشی می ‌شود.

پژوهشگران این پروژه مطالعاتی، مدلی را برای اندازه گیری تحقق زندگی بر اساس سه منبع مطالعه (فرد، محیط، ژنتیک یا میراث) و سه معیار (کلیت، تناسب و ارزش) ایجاد کردند. به گزارش سیناپرس، هنگامی که این ماتریکس با هم ترکیب می شود، ۹ جنبه از یک زندگی کامل را ایجاد می کند که محققان می توانند برآوردی از تحقق را بر اساس آن انجام دهند.

این ۹ جنبه عبارت اند از:
•    منحصر به فرد بودن
•    زندگی کامل
•    ایجاد یک تفاوت مثبت
•    پیگیری های معتبر
•    زندگی صادقانه برای خود
•    سهم فرد از زندگی
•    مشارکت های ارزشمند
•    زندگی ارزشمند 
•    زیستن به نوعی که برای دیگران مهم باشد

محققان ارزیابی خود را با بررسی ۶۸۸ بزرگسال بالای ۴۰ سال در دو گروه  با شرایط ۲۸۲ نفر در یک گروه ۵۰ تا ۸۳ ساله، و ۴۰۶ نفر در گروه ۴۰ تا ۸۵ ساله، تأیید کردند. 

به اعتقاد محققان، افراد ممکن است با افزایش سن، منابع و ویژگی‌ های بیشتری برای داشتن یک زندگی رضایت ‌بخش به ‌دست آورند. به گزارش سیناپرس،  این موارد ممکن است شامل دانش، تجربه زندگی یا تخصص باشد که می تواند منتقل شود.
مشاوران زندگی و شغلی می ‌توانند از این مقیاس برای حمایت از مشتریان خود در ساختن زندگی مناسب و ارزشمند استفاده کنند. زندگی کامل را می توان به عنوان شاخصی از زندگی خوب و نماینده ای برای دوران پیری خوب در نظر گرفت.
شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله مرزها در روانشناسی (Frontiers in Psychology) منتشر شده و برای علاقمندان قابل دسترس است.

مترجم: مریم عالمی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا