چشم ها پیری و نزدیک شدن مرگ را نشان می دهد

به گزارش سیناپرس، نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهند که تفاوت بین سن بیولوژیکی شبکیه، یعنی همان بخش حساس به نور بافت عصبی در قسمت انتهایی پشت چشم با سن واقعی یا اصطلاحا سن تقویمی یک فرد، می تواند منعکس کننده میزان مواجه بودن او با خطر مرگ باشد.
به گفته محققان، این شکاف سنی، می تواند به عنوان یک ابزار غربالگری مناسب مورد استفاده قرار گیرد. چراکه شواهدی فزاینده نشان می دهد که شبکه عروق کوچک حاضر در شبکیه، شاخص قابل اعتمادی برای بررسی سلامت کلی سیستم گردش خون بدن و مغز هستند.

ما می دانیم که خطر ابتلا به بیماری های مختلف و مرگ با افزایش سن، بیشتر می شود، اما چنین خطری در بین افراد هم سن، یکسان نیست. این موضوع نشان می دهد که شاید استفاده از سن بیولوژیکی پیری که امری منحصر به فرد است، احتمالا شاخص بهتری برای بررسی سلامت فعلی و آینده یک فرد خواهد بود.

با توجه به این که برخی های شاخص هایی که پیشتر در این مورد توسعه داده شده بودند، کارآیی لازم را نداشتند، گروهی از پژوهشگران بین المللی از دانشگاه ملبورن، دانشگاه موناش و مرکز تحقیقات چشم استرالیا با استفاده از تکنیک یادگیری عمیق، سعی کردند با بررسی سن شبکیه و ارتباط دادن آن با خطرات پیری و مرگ، شاخصی جدید را در این مورد توسعه دهند.

تکنیک یادگیری عمیق، نوعی یادگیری ماشینی و شاخه ای از هوش مصنوعی (AI) است که در آن، روشی که افراد با استفاده از آن انواع خاصی از دانش را کسب می کنند، مورد تقلید قرار می گیرد.به گزارش سیناپرس، اما بر خلاف الگوریتم های کلاسیک یادگیری ماشین که عموما، خطی هستند، الگوریتم های یادگیری عمیق دارای سلسله مراتبی از پیچیدگی های فزاینده اند.

در مطالعه فوق، محققان بر روی بیش از 80 هزار تصویر شبکیه اخذشده از حدود 47 هزار فرد بزرگسال 40 تا 69 ساله که همگی بخشی از برنامه بیوبانک بریتانیا بودند، متمرکز شده و بررسی های خود را انجام دادند.

نتایج این بررسی ها نشان داد که سن و سلامت شبکیه نسبت به سن تقویمی، نشانگر قابل اعتمادتری برای بررسی پیری واقعی و خطر مرگ در افراد است. بر این اساس شکاف بین این دو سن تا حدود 3 سال و نیم تشخیص داده شد، هرچند در برخی موارد به 10 سال هم می رسید.

بر اساس این نتایج، صرف فاصله زیاد سن شبکیه با سن تقویمی، با خطر مرگ 49 تا 67 درصدی افراد مرتبط بود و این درصدها، جدا از درصدهایی است که بیماری های قلبی عروقی و یا سرطان در این خصوص تحمیل می کنند.

مجریان این تحقیق اشاره کرده اند که هر 1 سال افزایش در فاصله سنی شبکیه، با افزایش 2 درصدی در خطر مرگ به هر دلیل و افزایش 3 درصدی مرگ ناشی از یک علت خاص به غیر از بیماری قلبی عروقی و سرطان همراه است.به گزارش خبرگزاری sinapress، این یافته های عجیب و جالب توجه در نشریه The British Journal of Ophthalmology منتشر شده اند.

 نویسنده: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا