دشمن در جایی حضور دارد که مسائل تفرقه‌ انگیز پررنگ شود

حجت الاسلام و المسلمین سیدسعیدرضا عاملی روز سه شنبه در نشست علمای اهل سنت در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: رهبر معظم انقلاب از ابتدای پیروزی انقلاب بر این مساله تاکید دارند که به دشمن توجه کنیم و خواست دشمن از بین رفتن اسلام است و نه شیعه و سنی. دشمن، منشاء میراث تفرقه است. دشمنان مسلمین که عمدتا خارج از جامعه مسلمانان هستند، دائما بر طبل تفرقه می کوبند و امروز با قدرت گرفتن سینما، رسانه و فضای مجازی بستر این اختلافات بیشتر شده است.

وی ادامه داد: مشکلات ما جای دیگری است ولی در جایی دیگر به آن می پردازیم. حدود دو هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار از سوی دشمنان در صنایع فرهنگی هزینه می شود تا ذهن فرزندان ما را از دین و انتخاب زندگی پیامبر به عنوان الگو دور کنند. دنیای اسلام با مشکلات پیچیده ای درگیر است، در عین حال قدرت جهان اسلام روز به روز بیشتر شده و شاید همین قدرت جامعه اسلامی است که منشاء بیشتر شدن این دشمنی ها است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: یک زمانی اروپایی ها چشم باز کردند و دیدند ۵۰ میلیون مسلمان در اروپا زندگی می کنند و امروز جامعه بزرگی را تشکیل می دهند و با روند نسلی، اروپایی ها نگران هستند تا مبادا مسلمانان جامعه اکثریت را تشکیل دهند. مشکلات ما مربوط به دشمنی های بیرون از جامعه اسلامی است و هوشیاری، آگاهی و بیداری که در جامعه مسلمانان وجود دارد، باید تقویت شود و جلوی مسائل تفرقه انگیز را بگیرد.

وی افزود: جامعه اهل سنت و جامعه پیروان اهل بیت دارای ارکان مشترک هستند و استناد ما کتاب خدا و سیره پیامبر (ص) است و به همین دلیل نقاط تفاوت ما نقاط بزرگی نیست که امروز منشاء آن شود تا این گونه تصور کنیم که دو نگرش کاملا متفاوت در کنار هم قرار می گیرد. شاید یکی از چیزهایی که در دنیای ارتباطات اثبات شده این است که هر چه بیشتر کنار هم بنشینیم و صحبت کنیم، اختلالاتی که دیگران در پیام برای ما ایجاد می کنند، کمتر می شود. گاهی انسان از برخی افراد ذهنیتی دارد ولی با رفت و آمد، متوجه می شود این ذهنیت ناشی از داستان پردازی ذهنی است و لذا این واسطه ای که پیام را در ذهن انسان پر می کند، اختلالگر بزرگی است.

عاملی با اشاره به تلاش دشمنان اسلام برای دین زدایی گفت: دنیای غرب، شخصیت های سینمایی را درست کرده تا افراد را به مرور از اصل دین جدا کند. اگرچه متفکران غربی تاکید دارند بلایی که بر سر جامعه غرب آمده، جدا شدن دین از همه نهادهای اجتماعی بوده است. یعنی ابتدا دین را از سیاست و سپس دین را از مدرسه، رسانه و نهادهای اجتماعی جدا کردند.

وی تاکید کرد: کتاب فرهنگ بی ایمانی که نقد نظام سکولار است، در سال ۲۰۰۰ به عنوان پرفروش‌ترین کتاب آمریکا معرفی شد و علت پرفروشی آن نشان می دهد که جامعه جدا شده از دین آمریکا تا چه اندازه به دین نیاز دارد. دین جزو ذات و فطرت انسان است. خدا که انسان را خلق کرد بر اساس حقیقتی آفرید که بدون تبعیت از دین تامین نمی شود. بنابر این باید توجه اصلی خود را روی تعلیم و تربیت دینی متمرکز کرده و به صورت مشترک این مشکل را حل کنیم.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: طرح موضوع وحدت به صورت مناسبتی، مفید نیست و به نوعی کار تشریفاتی است، ولی آن اتفاق اصلی این است که کارهای مشترک را برای آموزش و تربیت و سبک زندگی جامعه انجام دهیم. اگر از فرهنگ اسلامی صحبت می کنیم، سخن از این است که چنین فرهنگی چگونه باید مستقر شود. استقرار فرهنگ اسلامی از طریق آموزش و پرورش و ورود به سرگرمی های نسل جوان به ویژه کودکان است.

حجت‌الاسلام محمدتقی سیفایی مدیرکل فرق و ادیان سازمان تبلیغات اسلامی با ارائه گزارشی از برگزاری نشست علمای اهل سنت گفت: سازمان تبلیغات اسلامی با دعوت از علما و نخبگان اهل سنت کشور سعی دارد با هم فکری یکدیگر در مسائل کلان فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی گفت‌وگو کنیم و هم‌افزایی داشته باشیم.

در این نشست برخی ائمه جماعت و جمعه و روسای حوزه‌های علمیه اهل سنت از استان های کردستان، کرمان، هرمزگان، فارس، خراسان های شمالی، جنوبی و رضوی نیز به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.

نشست علمای اهل سنت روز سه شنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید سعید عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام «حمید محمدی» دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و حجت‌الاسلام «محمدتقی سیفایی» مدیرکل فرق و ادیان سازمان تبلیغات اسلامی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا