جلوگیری از دیابت بارداری با کمک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم

مطالعات و بررسی های جدید نشان می دهد که ترکیبی از فعالیت های فیزیکی و ورزشی به همراه کنترل رژیم غذایی می تواند از دیابت حاملگی (gestational diabetes mellitus) در زنانی که در معرض خطر بالای ابتلا به این اختلال هستند، جلوگیری کند.

قابل ذکر است که دیابت حاملگی و چاقی مادر در دوران بارداری ممکن است احتمال ابتلای نوزادان به چاقی و اختلال در تنظیم گلوکز را در آنها افزایش دهد. سیلا کویوالو (Saila Koivusalo) از پژوهشگران تیم تحقیقاتی بیمارستان دانشگاه هلسینکی (Helsinki University Hospital) در فنلاند در این رابطه می گوید: " پژوهش های ما نشان می دهد اینگونه مداخلات ساده و شیوه زندگی فردی ، دیابت حاملگی را  39 درصد در زنانی که در معرض خطر بالای ابتلا به این اختلال هستند، کاهش می دهد. "

در این بررسی ها در مجموع 293 زن باردار (دوره بارداری کمتر از 20 هفته) که سابقه دیابت حاملگی داشته و یا قبل از بارداری از شاخص توده بدنی کمتر از 30 کیلوگرم /  M2 برخوردار بوده اند، مورد پژوهش و مطالعه قرار گرفتند. این زنان به طور تصادفی در دو گروه درمان و گروه شاهد قرار گرفتند. زنانی که در گروه درمان قرار داشتند توسط تعدادی پرستار آموزش دیده به برنامه ای منسجم از فعالیت های ورزشی پرداختند و توسط متخصص تغذیه تحت رژیم غذایی کنترل شده ، قرار گرفتند. گروه شاهد نیز تنها مراقبت های استاندارد حاملگی را دریافت کردند. 

قابل توجه است که یافته ها و نتایج این بررسی ها نشان می دهد که بروز دیابت حاملگی در گروه درمان که در معرض شدید خطر این بیماری و اختلال قرار داشتند، 39 درصد کاهش پیدا کرد. از دیگر نتایج این آزمایش ها و بررسی ها می توان به این مساله اشاره کرد که افزایش وزن بارداری به دلیل افزایش فعالیت های بدنی در گروه درمان کمتر از  گروه شاهد بوده است علاوه بر آن کیفیت رژیم غذایی این زنان در مقایسه با گروه شاهد بهبود پیدا کرده بود.

در پایان لازم به توجه است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله مراقبت از دیابت (journal Diabetes Care) به چاپ رسیده و قابل دسترس است.

منبع 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا