تکواندو به کنترل احساسات و رفتار کودکان کمک می کند

به گزارش سینا پرس، تیمی از پژوهشگران دانشگاه ساری (University of Surrey) در انگلستان دریافتند که ورزش تکواندو به کودکان کمک می کند تا خودتنظیمی خود را بهبود بخشند. به عبارت دیگر، تکواندو کنترل عاطفی قوی ‌تر، بهبود شناخت و رفتار کلی بهتر را ترویج می ‌کند.

این مطالعه همچنین نشان می ‌دهد که خود تنظیمی قوی در کودکان با مزایای سلامت روان و هم با نمرات بهتر در مدرسه ارتباط دارد. محققان در این مطالعه ۲۴۰  کودک بین ۷  تا ۱۱ ساله را به مدت ۱۱  هفته مورد ارزیابی قرار دادند تا به این یافته ها برسند. در مجموع این تیم هشت گروه را برای این مطالعه انتخاب کرد.به گزارش خبرگزاری sinapress، آنها به صورت تصادفی نیمی از دانش آموزان هر کلاس را برای شرکت در کلاس های تکواندو اختصاص انتخاب کردند. گروه آزمایش هر هفته دو کلاس تکواندو ۴۵  دقیقه ای و گروه کنترل دو کلاس ۴۵ دقیقه ای نرمش  را تجربه کردند.

نویسندگان مطالعه تاریخ پایه را از هر دانش ‌آموز شرکت ‌کننده قبل از شروع کلاس‌ های نرمش یا تکواندو و سپس دوباره پس از دوره آزمایشی ۱۱ هفته‌ای جمع ‌آوری کردند. هر کودک مجموعه ای از نظرسنجی ها را پر کرد و از آنها پرسیده شد که در مورد درس های خود چه فکر می کنند و میزان اهمیتی که برای تمرین خود کنترلی خوب قائل هستند را اعلام کنند.

معلمان هر دانش آموز نیز رفتار آن ها را در مدرسه رتبه بندی کردند. در نهایت، دانش ‌آموزان مجموعه‌ ای از وظایف مبتنی بر رایانه را برای اندازه‌ گیری شناخت و عملکرد اجرایی مغز خود تکمیل کردند.

به گزارش سیناپرس، بررسی این اطلاعات نشان داد پس از ۱۱ هفته، دانش ‌آموزانی که در کلاس‌ های تکواندو شرکت می‌ کردند، نسبت به دانش ‌آموزانی که در کلاس ‌های نرمش شرکت می ‌کردند، ظرفیت بسیار قوی‌ تری برای توجه نشان دادند. دانش آموزان تکواندو کار همچنین در آزمون توجه اجرایی به نام امتحان فلانکر نمرات بالاتری کسب کردند. این امتحان شامل شناسایی جهت محرک های روی صفحه نمایش است در حالی که به طور همزمان هر محرک رقیب نزدیک را نادیده می گیرد. به گزارش سینا پرس،در نتیجه نویسندگان مطالعه دریافتند که ورزش تکواندو به بهبود خود کنترلی و خود تنظیمی کودکان کمک می ‌کند. 

دکتر جری نگ نایت، مدرس روانشناسی در دانشکده روانشناسی ساری، در این رابطه می گوید: تعداد زیادی از تحقیقات نشان می دهد که مزایای شخصی و عمومی قابل توجهی برای بهبود خودکنترلی کودکان وجود دارد، با این حال، تحقیقات کمتری در مورد چگونگی دستیابی به این امر در شرایط عملی انجام شده است. یافته‌ های ما نشان می ‌دهد که گنجاندن هنرهای رزمی سنتی در مدارس می‌تواند ارزش خودکنترلی را به کودکان آموخته و استفاده از خود تنظیمی را افزایش دهد. هنرهای رزمی سنتی فعالیت های فوق برنامه ای محبوب برای بسیاری از کودکان هستند، با این حال به نظر می رسد استفاده از آنها در مدارس در حال حاضر کاملاً محدود است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره  مجله روانشناسی رشد (Developmental Psychology) منتشر شده است.

مترجم: مریم عالمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا