حیوانات هم مثل انسان ها می خندند

به گزارش سیناپرس، احتمالا در کارتون ها دیده اید که برخی حیوانات مانند موش‌ ها، گربه ها و سگ‌ های می خندند. بررسی جانور شناسان نشان می دهد این موضوع فقط در کارتون ها رخ نداده و در جهان واقعی نیز خنده در دنیای حیوانات وجود دارد.

در حالی که هیچ یک از گونه ها مانند قهقهه زدن انسانی نمی خندند، اما هر کدام خنده و صدای شاد ویژه خود را دارند. مطالعه اخیر محققان دانشگاه کالیفرنای لس آنجلس  UCLA  نشان می دهد که ۶۵  گونه حیوانی شکل خاص خود را از خنده دارند. از جمله گونه هایی که خنده واضح و مشخص انجام می دهند فوک ها، سگ ها، موش ها و مانگوس ها هستند. این صداها ممکن است سرنخ هایی در مورد هدف تکاملی خنده های انسانی ما ارائه دهند.

در این مطالعه جدید، پژوهشگران از نتایج آزمایش‌های دیگری که قبلاً روی گونه ‌های مختلف جانوری انجام شده بود، استفاده کردند. به گزارش خبرگزاری sinapress، ساشا وینکلر، متخصص رشته انسان شناسی دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس با همکاری گرگ برایانت، استاد ارتباطات این دانشگاه  به بررسی سیگنال‌ های صوتی موجودات مختلف پرداختند.

پیش از این تصور می شد که این صداها نشان دهنده عدم وجود حالت تهاجمی در حین بازی است. آنها این صداها را از نظر گام، طول و حجم بر اساس گونه های متفاوت بررسی کرده و دریافتند خنده برخی حیوانات مانند خنده های شامپانزه ها  برای گوش انسان آشنا هستند. به گزارش سیناپرس،البته خنده برخی حیوانات از قبیل موش برای انسان قابل تشخیص نیست.

دانشمندان مدت هاست بر این باورند که خنده انسان کارکرد اجتماعی مهمی دارد. وینکلر در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: وقتی می‌خندیم، اغلب اطلاعاتی را در اختیار دیگران قرار می‌دهیم که نشان دهنده سرگرم شدن ماست و همچنین از دیگران دعوت می‌کنیم تا به این لحظه شاد بپیوندند.

به گزارش سیناپرس، برخی از محققان پیشنهاد کرده‌اند که این نوع رفتار صوتی در میان بسیاری از حیواناتی که بازی می ‌کنند به اشتراک گذاشته می‌شود. به این ترتیب، خنده نسخه انسانی ما از یک سیگنال صوتی قدیمی تکاملی است.

برایانت در این رابطه خاطرنشان می کند، در حالی که پستانداران از نظر تکاملی ارتباط نزدیکی با انسان دارند، خنده برخی از گونه های مانند گاو، روباه، مانگوس و طوطی ها ده ها میلیون سال پیش از شاخه انسان ها جدا شده اند. این موضوع، پرسش‌های تکاملی جدید و جالبی را برای محققان ایجاد می‌کند.

یکی از اولین خنده های حیوانی که کشف شد صدای جیر جیر ماوراصوت موش بود. دانشمندان دانشگاه هومبولت برلین با قلقلک دادن موش ها صدای آنها را ضبط و بررسی کردند. به گزارش سیناپرس،این تیم کشف کردند که به نظر می رسد موش ها عاشق قلقلک دادن پشت خود هستند. هنگامی که محققان لمس را متوقف کردند، موش‌ها مشتاقانه به دنبال ادامه این عمل بودند و حتی دست در حال عقب‌ نشینی را تعقیب می ‌کردند.

بررسی ها همچنان نشان می دهد لذت قلقلک دادن، قشر حسی مغزهای کوچک آنها را فعال کرده و این موضوع نشان می دهد که موش‌ها در واقع از قلقلکشان می‌خندیدند. اکنون، به نظر می رسد چنین شادی در قلمرو حیوانات گسترده است.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Bioacoustics منتشر شده است.