لزوم توجه آموزش عالی به سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

دکتر اصغر زمانی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی پیشنهاد کرد  دانشگاه‌ها و مؤسسات مراکز آموزش عالی در برنامه راهبردی خود، بیانیه گام دوم انقلاب، سند دانشگاه اسلامی و سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مد نظر داشته باشند.

وی ادامه داد: در برنامه‌های راهبردی لازم است چشم‌انداز، مأموریت و ارزش‌های بنیادین مؤسسات آموزش عالی به خوبی و دقیق تدوین گردد و سپس متناسب با آن‌ها برای تعیین اهداف بلندمدت و در نهایت برنامه اقدام متناسب با اهداف تلاش کرد. از همین رو، اسناد بالادستی یادشده از جمله سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می‌تواند راهنمای عمل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی قرار گیرد؛ چراکه این سند در مبانی نظری، مهم‌ترین پیش‌فرض‌های اسلامی و علمیِ معطوف به پیشرفت را ارائه می‌دهد و اصول عملی این سند، راهنمای حرکت و اقدام نظام آموزش عالی کشور است.

ایشان بیان داشت: چنانچه برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها و مؤسسات و مراکز پژوهشیِ آموزش عالی در چشم‌انداز خود، آرمان‌ها و افق سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مدنظر داشته باشند و در تجزیه و تحلیل محیطی SWOT برنامه‌های راهبردی خود، خلأها، قوت‌ها و ضعف‌ها را بر این مبنا نیز شناسایی نمایند می‌توانند جهت‌گیری‌های ارزشی و محوری برنامه راهبردی خود را به سمت سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سوق دهند که سند کامل و مفیدی برای کشور و جامعه است.

استادیار مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در خصوص سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: در این سند، آرمان‌هایی تدوین گردیده است که ارزش‌های فرازمانی و فرامکانی را در خصوص پیشرفت ترسیم کرده است؛ لذا شایسته است مراکز آموزش عالی در تدوین ارزش‌های خود در برنامه‌های راهبردی، به آرمان‌های سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت توجه کنند و بدانند که رسالت این سند، راهگشای بسیاری از امور آموزش عالی کشور خواهد بود و برنامه‌های راهبردی مراکز آموزش عالی که بر مبنای این سند مهم و تدابیر آن تنظیم گردند موجب تحقق اهداف و نیازهای گسترده‌ای از جامعه و مردم می‌شود.

وی در خاتمه بیان نمود که امروزه جامعه در مفهوم کلان آن، از نهاد آموزش عالی کشور مطالباتی دارد که سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در اصول خود بدان اشاره دارد. برخی از این مطالبات عبارت‌اند از حرکت جهادی و انقلابی در عرصه‌های علمی و عملی توأم با استقرار کامل نظام ملی نوآوری و نظام ملی و جامع استاندارد، گسترش شبکه‌های علم، فناوری و نوآوری، همکاری دولت و مؤسسات علمی و پژوهشی و صنعتی، مطالبه متناسب از مؤسسات و شخصیت‌های علمی کشور برای گسترش مرزهای دانش و مطالعات و پژوهش‌های چندرشته‌ای و میان‌رشته‌ای نوآورانه با هدف برآوردن نیازها و حل مسـائل اساسـی جامعـه و بهره‌گیـری دستگاه‌های سیاستگذاری و اجرایی و نظارتی از ظرفیت علمی کشور. بر اساس این، لازم است برای پاسخ‌گویی به این مطالبات به حق، سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان سرلوحه و راهنمای عملی برنامه‌های راهبردی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و مراکز آموزش عالی کشور قرار گیرد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا