افزایش تولید محصولات ارگانیکی ایران در گرو حمایت دولتی

به گزارش سیناپرس، نزدیک به یک ماه می شود که اخباری مبنی بر برگشت محصولات باغی و کشاورزی ایران از سوی کشورهایی چون هند و امارات و روسیه منتشر شده است. محصولاتی که عموما باید از نوع درجه یک خود باشد؛ اما اخبار منتشر شده حاکی از این بود که گویا این محصولات حاوی سم های غیر مجاز بوده است. در این رابطه سکوت مقامات دولتی به تقویت پردازش رسانه های خارجی در راستای تشویش اذهان عمومی منجر شد؛ به گونه ای که اغلب مردم تنها به یک نتیجه رسیده بودند؛ ان هم اینکه محصولات کشاورزی ایرانی کیفیت مطلوب را برای استفاده ندارد و اغلب سمی است.

در این راستا سیناپرس در گفتگویی مجازی به بررسی و شفاف سازی اخبار منتشر شده درباب برگشت محصولات باغی و کشاورزی پرداخت.

فلفل دلمه های ایران سمی نبود

سید رضا نورانی، رییس اتحادیه  ملی محصولات کشاورزی و رییس انجمن  ارگانیک ایران، در گفتگو با سیناپرس درباره محصولات برگشت خورده کشاورزی از سوی روسیه گفت: در خرداد سال جاری نامه ای به سازمان حفظ نباتات از سوی روسیه ابلاغ و اعلام می شود که سموم ثبت نشده در وزارت کشاورزی این کشور در محصولات ایرانی یافت شده است؛ مورد دیگر ذکرشده در نامه این بود که محصولات تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی باید دارای شناسنامه بین المللی باشد؛ اما از آنجایی که از سوی مقامات ایرانی پاسخی داده نشد در نهایت فلفل دلمه های ایران از داغستان برگشت خورد؛ اما این برگشت نه به دلیل وجود سموم مضر بلکه به علت نداشتن مدارک بین المللی صادرکنندگان بوده است.

وی تاکید کرد: این دروغ است که فلفل دلمه های ایران سمی بوده و باید گفت بخشی از این تشویش به شیطنت رسانه ای خارج از مرزهای ایران برمی گردد.

وی افزود: در حقیقت، برگشت برخی اقلام کشاورزی دست مایه بازی برخی فعالان رسانه ای در خارج از کشور شد تا به تشویش اذهان عمومی در داخل کشور بیانجامد و چون از سوی نهاد های ایرانی بیانه ای مبنی بر سمی نبودن محصولات صادر نشد، این رسانه ها عرصه را برای خود فراهم تر دیدند.

حرکت منفعلانه سازمان حفظ نباتات

نورانی با اشاره به برگشت کیوی و سیب زمینی از هندوستان، گفت: دلیل این امر هم به ظاهر شدن شپشک توت در این اقلام بود که اتفاقا اگر به این محصولات سم زده شده بود، شپشک نمی زد. متاسفانه در این زمینه هم سازمان حفظ نباتات به جای انجام یک فرآیند علمی منفعلانه عمل کرد و باعث این هجمه از اخبار  ناخوشایند و ضربه به صادرات محصولات کشاورزی شد.

وی در تشریح معضلات کنونی صادرات محصولات کشاورزی گفت: از آنجایی که صادرات ما به دلیل تحریم های ظالمانه مویرگی است،بنابراین در دریافت برخی مجوز ها با مشکل مواجه شده ایم و این دلیل اصلی برگشت محصولات است. اما بی انصافی است که بگوییم  محصولات ما سمی و دارای فلزات سنگین است.

به گفته نورانی، ایران کمترین کود شیمیایی را نسبت به اروپا در رشد محصولات کشاورزی استفاده می کند؛ چراکه هم هزینه زیادی را می طلبد و هم میزان تولید محصولات ارگانیک را کاهش می دهد. در گذشته یارانه زیادی از سوی دولت برای سم و کود اختصاص داده می شد که اتفاق خوشایندی نبود. اگر می خواهیم حرکت جدی در توسعه محصولات با کیفیت داشته باشیم، باید میزان استفاده از محصولات ارگانیک خود را بالا ببریم.

نورانی گفت: خوشبختانه از 13 اقلیم کشاورزی در دنیای، ایران یازده اقلیم را داراست؛ بنابراین پتانسیل های بالایی در تولید محصولات ارگانیک داریم و می توانیم در تولید محصولات سالم قدم های جدی برداریم.  اگر تولیدات (GAP) سرواژه Good agricultural practices به معنای عملیات خوب کشاورزی را بالا ببریم، می توانیم گام های ارزشمندی در راستای شناسنامه دار کردن محصولاتمان هم برداریم.  

وی عملکرد دولت ها را طی ادوار گذشته در تولید بیشتر محصولات کشاورزی ناکافی و منفعلانه دانست و گفت: نزدیک به دو دهه می شود که انجمن ارگانیک در کشور تاسیس شده که تا کنون نمایشگاه و کارگاه های زیادی هم برای توسعه آن برگزار شده است، اما متاسفانه دولت های وقت حمایت درخوری برای تولید بیشتر محصولات ارگانیک در کشور نداشته است. در حالیکه با وجود امکانات و شرایط طبیعی در کشور می توانیم در صدر کشورهای تولید کننده محصولات ارگانیک باشیم.

شرح کامل این گفتگو را می توانید از صفحه مجازی در شبکه های اجتماعی سیناپرس ببینید.

گزارش : مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا