بودجه اصلاح نشود، سال آینده به رتبه پنجم نانو می رسیم

به گزارش سیناپرس، امسال برای چهارمین بار متوالی فناوری نانو در ایران در جایگاه چهارم جهان از نظر تولید علم نانو قرار گرفت. رتبه ای که ماحصل کم تر از 20 سال تلاش همه جانبه برای دستیابی به چنین جایگاهی است اما از قرار معلوم عوامل مختلفی دست به دست هم داده اند تا نانو آن جور که باید و شاید رشد نکند.

طبق جدیدترین آماری که پایگاه statnano به تازگی اعلام کرده، چین، آمریکا، هند و ایران به ترتیب مانند سال گذشته در رتبه های اول تا چهارم دنیا از نظر تعداد مقالات نانو قرار گرفته اند. رتبه ای که شاید در ظاهر غرورآفرین و خوشحال کننده باشد اما اگر دقیق تر به این رتبه بندی نگاه کنید، پی می برید که این رتبه به رغم افت شدید 1226 مقاله ای به دست آمده؛ آماری که نگرانی ها را نسبت به آینده فناوری نانو در ایران ایجاد کرده است.

در بین چهار کشور نخست دنیا از نظر مقالات نانو، تنها چین با افزایش تعداد مقالات روبرو بوده است. این کشور در سال 2021 با 85758 مقاله در رتبه نخست قرار گرفته که در مقایسه با 85729 مقاله در سال 2020 حدود 29 مقاله بیشتر ارائه داده است. به گزارش سیناپرس، این رشد مقاله زمانی اتفاق افتاده که برخی کشورهای دیگر هم با توجه به شرایط کرونایی دچار افت مقاله شده اند.

محسوس ترین کاهش تعداد مقالات مربوط به آمریکاست که با 23225 مقاله در سال 2021، در رتبه دوم جهان قرار گرفته که نسبت به 27550 مقاله با کاهش 4325 مقاله ای روبرو شده است. به گزارش سیناپرس، در این میان، هند هم با 19041 مقاله در سال 2021، در عین کسب رتبه سوم، با کاهش 141 مقاله ای نسبت به 19182 مقاله سال گذشته روبرو شده است. 
نکته نگران کننده در این رتبه بندی، کاهش تعداد مقالات نانویی ایران در سال 2021 است که به گفته دکتر سرکار، دبیر ستاد فناوری نانو، ارتباط مستقیم با کاهش بودجه طی سال های گذشته دارد.

سرکار با اشاره به کاهش شمار مقالات نانوی ایران نسبت به سال گذشته، به سیناپرس می گوید: درست است که ما امسال هم توانستیم مانند سه سال گذشته رتبه چهارم جهان را در زمینه تولید علم کسب کنیم، اما این رتبه در حالی کسب شده که در مقایسه با سال گذشته، تعداد مقالات علمی حوزه نانو کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

دبیر ستاد فناوری نانو معتقد است که این کاهش تعداد مقالات به طور مستقیم به دلیل اثر کاهش بودجه ستاد فناوری نانوست. این که سال 98 بودجه ستاد را نصف کردند، ضربه بزرگی به ما زد و باعث شد ما بخشی از برنامه ها را که در جهت توسعه نانوتکنولوژی در کشور بود، متوقف کردیم. 

او همچنین ابراز نگرانی می کند که با تداوم این امر، ما سال آینده به رتبه پنجم سقوط کنیم چرا که کشورهایی که در تعقیب ما هستند مانند کره جنوبی و آلمان در ماه های اخیر در مقایسه با ما، تعداد مقالات بیشتری ارائه داده اند. 

سرکار متذکر می شود که به دنبال کاهش بودجه نانو، تاکنون هر چه کمک کرده اند، هنوز نتوانسته این وضعیت را جبران کند. اگر بودجه ما را نصف نمی کردند و به صورت نرمال رشد می کرد، ما در حال حاضر باید بودجه ای بالغ بر 360 میلیارد تومان در اختیار داشتیم اما بعد از کاهش 50 درصدی بودجه در سه سال گذشته، در سال جاری، حد پیشنهادی بودجه ستاد نانو 130 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. 

او ادامه می دهد: اگر نمایندگان مجلس حمایت کنند و این بودجه را تا 200 میلیارد تومان ارتقاء دهند، شاید بتوانیم بخشی از آن مشکلات و عقب ماندگی ها را جبران کنیم. البته هنوز هیچ بودجه ای به طور قطعی اعلام نشده است و تنها امیدواریم که این اتفاق رخ دهد. 

به گزارش سیناپرس،این درحالی است که حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در خصوص ارتقاجایگاه نانوی ایران ابراز خرسندی کردند و تاکید برحمایت مسوولین و برداشتن موانع از سر راه فعالیت های علمی داشته اند.

گزارش:ندااظهری

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا