شرکت های مشهور باید استفاده از پلاستیک را متوقف کنند

به گزارش سیناپرس اردبیل، حتما تاکنون در طبیعت گردی های خود شاهد حضور زباله های پلاستیکی و به ویژه بطری های نوشابه، آب میوه و آب معدنی بوده اید. خوشبختانه برندهای بین المللی از جمله نستله، کوکاکولا و پپسی خواهان ایجاد یک پیمان جهانی برای مبارزه با آلودگی پلاستیکی هستند که شامل کاهش تولید پلاستیک است.

گفتنی است رهبران جهان اواخر امسال در کنفرانس مجمع محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEA 5.2) ملاقات خواهند کرد تا مذاکرات را در مورد معاهده ای برای مقابله با بحران زباله های پلاستیکی که باعث انباشت زباله در مراکز دفن پسماند، تخریب اقیانوس ها و کشتار حیات وحش می شود، آغاز کنند.

هنوز مشخص نیست که آیا توافقی بر مدیریت زباله و بازیافت متمرکز انجام خواهد شد یا گام‌ های سخت ‌تری مانند محدود کردن تولید پلاستیک برداشته شود، اقدامی که احتمالاً با مقاومت شرکت ‌های بزرگ نفتی و شیمیایی و کشورهای بزرگ تولید کننده پلاستیک مانند ایالات متحده مواجه خواهد شد.

به گزارش سیناپرس، بیش از ۷۰ امضا کننده بیانیه مشترکی که امروز دوشنبه منتشر شد، شامل شرکت‌های کالاهای مصرفی مانند کوکاکولا، پپسی،  یونیلور و نستله می‌شوند که محصولات بی ‌شماری را از شامپو گرفته تا تخته‌های شکلات، در بسته بندی پلاستیک یکبار مصرف می‌ فروشند.

در این بیانیه آمده است: «ما در نقطه حساسی از زمان برای ایجاد یک معاهده بلند پروازانه سازمان ملل هستیم و هر توافقی باید تولید و استفاده از پلاستیک را کاهش دهد».

گفتنی است کمتر از ۱۰ درصد از کل پلاستیک‌های ساخته شده بازیافت می شود و ۹۰ درصد آن ها وارد طبیعت می شوند. تحقیقات پژوهشگران طی سال گذشته نشان داد که فناوری‌ های بازیافت جدیدی که توسط صنعت پلاستیک تبلیغ م ی‌شود، برای مبارزه با این مشکل کافی نیستند و در همین حال، پیش ‌بینی می ‌شود که تولید پلاستیک که از نفت و گاز به دست می ‌آید تا ۲۰ سال آینده دو برابر شود. این یک منبع کلیدی درآمد در آینده برای شرکت‌های بزرگ انرژی است، زیرا تقاضا برای سوخت‌های فسیلی با افزایش انرژی‌ های تجدید پذیر و وسایل نقلیه الکتریکی کاهش می ‌یابد.
نتایج یک مطالعه دیگر نیز نشان داد در حالی که افزایش بازیافت جهانی برای مقابله با زباله‌ های پلاستیکی حیاتی است، اما این تلاش ‌ها مانع از افزایش سرسام ‌آور آلودگی پلاستیک بدون محدودیت در تولید نمی ‌شود.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: thenewdaily

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا