این انسان ۲۰۰ هزار ساله مغزی مشابه انیشتن داشت

به گزارش سیناپرس، یک تیم بین ‌المللی از پژوهشگران به رهبری باستان ‌شناسان چینی در مطالعات اخیر خود دریافتند که ظرفیت جمجمه یک گونه انسانی منقرض شده در چین به ۱۷۰۰ سانتی‌ متر مکعب می‌ رسد. این تخمین بر اساس مطالعه دوباره فسیل‌ های جمجمه کاوش‌ شده در دهه ۱۹۷۰ میلادی از سایت Xujiayao انجام شد.

دکتر وو ژیوجی، محقق موسسه دیرینه شناسی مهره داران و دیرین انسان شناسی آکادمی علوم چین در این رابطه می گوید: این بزرگ ترین نمونه مغز انسانی است که تاکنون در  دوره پلیستوسن میانی شناسایی شده است.

اعضای این تیم پژوهشی در بررسی های جدید خود، یک جمجمه خلفی نسبتاً کامل را با سه استخوان تکه تکه شده از همان بزرگسال جوان بازسازی کردند. نتایج این مطالعه نشان داد مغز انسان‌ گونه Xujiayao کمی کوچک ‌تر از مغز خویشاوند نزدیک خود «شوچانگ من» بود که حدود ۱۸۰۰ سانتی‌ متر مکعب تخمین زده می‌ شود، اما انسان گونه نخست تقریباً ۶۰ هزار سال زودتر از گونه دوم زندگی می‌کرد. 

دکتر وو ژیوجی در این رابطه گفت: یافته‌ های این مطالعه، قدیمی ‌ترین شواهد از اندازه مغز را ارائه می ‌دهند که در محدوده بالایی نئاندرتال‌ ها و انسان‌ های هوشمند مدرن قرار دارد.

این انسان های ما قبل تاریخ با نئاندرتال ها و دنیسوواها معاصر بودند، اما از این نظر منحصر به فرد بود که فسیلی به نام نوجوان Xujiayao در یک مطالعه قبلی پیدا شد  که نشان داد آن ها دندان هایی مانند دندان های انسان امروزی داشتند. 

به گزارش سیناپرس، دانشمندان زمانی تصور می کردند که اندازه مغز انسان های باستانی در عصر حجر قدیم، از استرالوپیتکوس تا هومو هابیلیس تا هومو ارکتوس، با گذشت زمان به تدریج بزرگتر می شود.

اما مطالعات اخیر این فرضیه را تغییر می دهد  زیرا انسان فلورس (Flores Man) در اندونزی که بین ۱۰۰ تا ۵۰ هزار سال پیش زندگی می کرد، تنها مغزی حدود ۴۰۰ سانتی متر مکعب داشت در حالی که حجم مغز انسان Xuchang   بیش از چهار برابر مغز  وی بزرگ بود.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Journal of Human Evolution منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا