آیا باران به امری مضر برای اقتصاد جهانی بدل می شود؟

به گزارش سیناپرس، بررسی های انجام شده یک مطالعه که نتایج آن اخیرا منتشر شده است نشان می دهند که افزایش تعداد روزهای مرطوب و بارانی که در یک منطقه تجربه می شود، ممکن است منجر به کاهش رشد اقتصادی گردیده و منطقه مورد نظر را از این لحاظ دچار مشکل کند.

این یافته ها در ادامه مواردی هستند که بر تأثیر منفی بالقوه مربوط به تغییرات آب و هوایی و اقلیمی که به واسطه فعالیت های انسانی ایجاد می شوند، بر اقتصاد جهانی دلالت دارند.

امروزه به خوبی می دانیم که تغییرات در چرخه آب یا اصطلاحا هیدرولوژی کره زمین، که از جمله تبعات تغییرات اقلیمی ناشی از اقدامات انسان هستند، باعث می شوند که مواردی چون در دسترس بودن آب برای بهره وری کشاورزی و همچنین نیروی کار تحت تاثیر قرار گرفته و درکنار مشکلاتی نظیر وقوع سیل های ناگهانی آسیب زا، تولید اقتصادی در جهان را تحت تاثیر قرار دهند.

اما با این وجود، تاکنون انجام مطالعات مدل‌سازی در خصوص پیش بینی تغییرات بارندگی، امری دشوار بوده و در بهترین حالت، تنها بر اساس داده های یک کشور ارزیابی می شده است.به گزارش سیناپرس، این موضوع، تخمین هزینه های اقتصادی جهان را که از نوسانات بارندگی ناشی از تغییرات آب و هوایی ایجاد می شوند برای محققان به امری دشوار تبدیل کرده است.

برای غلبه بر این خلا پژوهشی، پژوهشگران انستیتوی تحقیقاتی اثرات اقلیم واقع در پوتسدام آلمان، یک مطالعه جامع را انجام داده اند که به سوالات مهمی در این خصوص پاسخ داده است.

در این تحقیق، دانشمندان، داده‌های مربوط به بارندگی روزانه را با اطلاعات مربوط به بازده اقتصادی منطقه ای برای 1544 منطقه در 77 کشور و طی 40 سال گذشته ترکیب کردند تا تأثیر تغییرات بارندگی را بر رشد اقتصادی از طریق مدل سازی ریاضی، تحلیل نمایند.

آن ها در این تحقیق دریافته اند که افزایش تعداد روزهای مرطوب یا بارش شدید روزانه، به طوری که از بارندگی روزانه میانگین بین سال‌های 1979 تا 2019 فراتر رود، باعث می شود که کاهش رشد اقتصادی را در چنین مناطقی شاهد باشیم.

آن ها نشان داده اند که کشورهایی با درآمد بالاتر و همچنین بخش های خدمات و تولید به شدت با افزایش بارندگی روزانه مواجه بوده و لذا از این خطر مصون نیستند.به گزارش سیناپرس، تجزیه و تحلیل محققان فوق نشان می دهد که خشکسالی هایی که با میانگین ماهانه تاریخی، فاصله زیادی دارند هم می توانند منجر به خسارات اقتصادی قابل توجه شوند.

مجریان این تحقیق بر اساس یافته های خود استدلال می کنند که درک قبلی ما از اثرات اقتصادی تغییرات بارندگی ناقص بوده است. به گزارش سیناپرس، آن ها همچنین با انتشار نتایج تحقیق خود در مجله معتبر Nature تحقیقات بیشتری را برای تعیین کمیت این تأثیرات و همچنین بررسی تغییرات آتی در بارندگی بر رشد اقتصادی جهان خواستار شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا