کشف آنتی بیوتیکی قوی با قابلیت مبارزه با ابرباکتری ها

به گزارش سیناپرس، نتایج یک تحقیق جدید در بریتانیا نشان داد که در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار نفر سالانه به دلیل عفونت توسط یک میکروب مقاوم به دارو جان خود را از دست می دهند. انتظار می رود این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰ میلیون افزایش یابد. این افزایش ۲/۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را کاهش می دهد و تا ۱۰ سال آینده حدود ۲۴ میلیون نفر را فقیر خواهد کرد.

متاسفانه در آینده، زمانی فرا خواهد رسید که درمان سرطان آسان تر از مقابله با یک پاتوژن مقاوم به چند دارو خواهد بود. در آن زمان، جراحی ها ممنوع می شود، زیرا می تواند شما را در معرض این گونه باکتری های سرکش قرار دهد. در پاسخ، سازمان ملل می ‌گوید که توسعه داروهای جدید برای آسان ‌تر کردن اوضاع ادامه خواهد داشت. 

به گفته پزشکان ترسناک ترین موضوع این است که پاتوژن ها به تازگی می توانند در برابر آنتی بیوتیک های قوی مانند پنی سیلین، فلوروکینولون ها، جنتامایسین و تتراسایکلین مقاومت کند. وقتی یک پاتوژن می تواند در برابر کولیستین نیز مقاومت کند، واقعا خطرناک است، زیرا هیچ آنتی بیوتیک قوی تری وجود ندارد اما در پژوهش های جدید، محققان دانشگاه راکفلر ماده جدیدی را کشف کردند که می تواند مشکل فوق را حل کند.

در آزمایش‌های تجربی، این آنتی‌ بیوتیک احتمالی در برابر پاتوژن‌های خطرناک بسیار قوی بوده و این اثربخشی را در برابر آسینتوباکتربومانی، عامل اصلی عفونت‌ های مراکز بهداشتی، ثابت کرد.

به گزارش سیناپرس، در هسته مقاومت به کولیستین، ژن جدیدی به نام MCR-1 وجود دارد که در تلاشی تکاملی به دست می آید. این مقاومت به دلیل استفاده نادرست یا استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها ایجاد می شود. از آنجایی که این ژن به یک پلاسمید متصل است، می تواند بسیار سریع پخش شود. ژونگ‌کینگ وانگ (Zhongqing Wang)  یکی از پژوهشگران این تحقیقات درباره داروی فوق اظهار داشت: این ژن می تواند از یک سویه باکتری به سویه دیگر یا عفونت یک بیمار به سویه دیگر منتقل می ‌شود.

این پیشرفت مبتنی بر نظریه ای در مورد بقای باکتری ها است. این تئوری توضیح می‌ دهد که حتی پاتوژن‌ها برای بقا با یکدیگر رقابت می‌ کنند، آنها ابزاری ابداع می ‌کنند تا شانس سایر بیماری ‌زاها را کاهش داده و در عین حال شانس خود را به حداکثر برسانند.

به این ترتیب، یکی از موثرترین آنتی بیوتیک ها، محصولات باکتریایی هستند که می توانند باکتری های رقیب خود را از بین ببرند. به گزارش خبرگزاریsinapress، اگر گونه‌ های جدیدی از باکتری ‌ها بتوانند با به دست آوردن ژن‌های MCR-1 تکامل یابند، رقبای آنها باید با تولید موادی که می ‌توانند مقاومت MCR-1 را از بین ببرند، تکامل یابند.

به گزارش سیناپرس، محققان پس از بررسی حدود ۱۰ هزار ژن باکتریایی، ۳۵ گروه از ژن‌ها را کشف کردند که ساختار کولیستین را درست همانطور که پیش‌ بینی کرده بودند، تولید می‌ کنند. پس از بررسی بیشتر این ژن‌های جدید، تیم پژوهشی ساختار این مولکول‌ها را پیش ‌بینی کرد و آنها را Macolacin نامید و سپس این دارو را سنتز کردند.

جای تعجب نیست که Macolacin در برابر چندین نوع باکتری مقاوم به کولیستین که بالاترین سطح تهدید را داشت، قدرت نشان داد. بر اساس این موفقیت، داروهایی برای مبارزه با سویه های مختلف مقاوم ساخته شده است.

این کشف به این معنی است که انسان ها دستور العمل مطمئنی برای تولید داروهایی دارند که می توانند با خطرناک ترین ابر میکروب های مقاوم در برابر چند دارو مبارزه کنند. وانگ معتقد است که می‌ توانیم دانش خود را در مورد استخراج ژنوم مبتنی بر تکامل برای رسیدگی به سایر زمینه‌های مقاومت دارویی به کار ببریم.

مترجم: سامیه خسروی زاده
منبع: gilmorehealth
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا