کم خوابی میل به شیرینی جات را زیاد می کند

به گزارش سیناپرس، شیرینی و شکلات ها همواره برای افراد مختلف از کودک گرفته تا کهنسالان، جذاب بوده و به عنوان یک وسوسه در الگوی غذایی آن ها حضور دارد. از سوی دیگر این خوراکی ها عامل اصلی چاقی و دیابت و بیماری های قلبی و عروقی محسوب می شوند.

در این میان کارشناسان برای داشتن بدنی سالم، توصیه های مهمی دارند که به کار بستن آن ها می تواند تضمین کننده سلامت شما باشد. برخی از این موارد عبارتند از:
•    کمتر بخورید، بیشتر ورزش کنید
•    خوردن آگاهانه را تمرین کرده و سعی کنید هر لقمه را بچشید
•    کربوهیدرات ها را تا حد ممکن حذف کنید
•    چربی رژیم غذایی خود را کاهش دهید
•    بیشتر از غذاهای گیاهی استفاده کنید

متاسفانه این استراتژی های ساده به راحتی قابل اجرا نبوده و موارد وسوسه آمیز متعددی ما را به تخطی از قوانین فوق وادار می کند. به طور کلی مقوله های اشتها، چربی بدن، توده عضلانی و وزن در واقع مواردی فوق العاده پیچیده هستند.

به گزارش خبرگزاری sinapress، همه آنها حول محور موضوعی که ما آن را متابولیسم می نامیم، می چرخند. متابولیسم عمدتا تابع ژنتیک، رژیم غذایی و میزان حرکت ما است. البته هورمون ‌ها، انتقال‌ دهنده‌ های عصبی، استرس، دمای محیط و عوامل بی ‌شمار دیگری نیز در متابولیسم نقش دارند. در این میان نقش خواب بسیار با اهمیت است.

در این مطالعه محققان ۹۳ نوجوان را انتخاب کرده و آنها را وادار به داشته پنج شب خواب سالم (۹ و نیم ساعت خواب) و پنج شب جداگانه خواب کوتاه (۶ و نیم ساعت خواب) کردند. یافته های این مطالعه نشان می دهد کم خوابی به طرز قابل توجهی میل افراد به خوردن شیرینی جات را افزایش می دهد. به گزارش خبرگزاری سینا،در واقع بررسی تغذیه این افراد نشان داد، نوجوانان در زمان کم خوابی کربوهیدرات، قند های اضافه شده و نوشیدنی های شیرین بیشتری مصرف و میوه ها و سبزیجات کمتری می خوردند. تفاوت مصرف در کالری، چربی و کربوهیدرات ها به ویژه بعد از ساعت ۹ شب آشکار بود.
این تحقیق نشان می دهد وقتی استرس داریم یا خسته هستیم، شب ها بیشتر غذا می خوریم و میوه و سبزیجات کمتری مصرف می کنیم. متاسفانه این غذاهای ناسالم عموما خوشمزه بوده و ما را آرام می کند. از سوی دیگر  ما اغلب این کار را زمانی که در حال تماشای تلویزیون هستیم انجام می دهیم. 
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی خواب (Sleep) منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا