دانشگاه تهران در رتبه‌ بندی یورپ در جایگاه نخست ملی قرار گرفت

یورَپ از نظام‌های رتبه‌بندی جهانی است که موسسه‌های جهان‌تراز را شناسایی و جایگاه آنها را در برابر یک‌دیگر ارزیابی می‌کند.

شمار مقاله‌ها، شمار استنادها، شمار کل انتشارات، بهره‌وری علمی، تاثیر پژوهشی، و همکاری جهانی؛ ۶ سنجه کلیدی نظام «یورپ» برای ارزیابی موسسه‌های آموزش عالی هستند. «دانشگاه صنعتی خاورمیانه» در ترکیه این نظام رتبه‌بندی را مدیریت و روزآمد می‌کند.

براساس گزارش سال ۲۰۲۱ میلادی نظام «رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر پایه عملکرد علمی» یا «یورَپ»، دانشگاه تهران با رتبه ۲۴۸ جهانی در جایگاه نخست ملی جای گرفته است.

در ویرایش پیشین این نظام نیز دانشگاه تهران در جایگاه نخست ملی جای گرفته بود. امتیاز کل دانشگاه تهران در این رتبه‌بندی نزدیک به ۴۰۵ است. روند جایگاه جهانی دانشگاه تهران در این نظام رتبه‌بندی در نمودار یک نشان داده شده است. امتیاز دانشگاه تهران در سنجه‌های گوناگون ارزیابی این نظام رتبه‌بندی نیز در جدول یک، آمده است.

به گزارش دانشگاه تهران، بر پایه گزارش سال ۲۰۲۱ میلادی نظام «رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر پایه عملکرد علمی» یا «یورَپ» ۵۹ موسسه ایرانی در میان ۳۰۰۰ موسسه برتر جهان هستند.

در جدول شماره ۲، امتیاز کل و رتبه جهانی موسسه‌های ایرانی برتر و در جدول سه، امتیاز موسسه‌ها در سنجه‌های گوناگون آمده است.

 

بر پایه گزارش سال ۲۰۲۱ میلادی نظام رتبه‌بندی فراگیر «یورَپ»، «Harvard University» پیشگام جهان است و «University of Toronto»، «University College London»، «Stanford University»، «University of Oxford»، «Johns Hopkins University»، «University of Cambridge»، «University of Michigan»، «University of Washington Seattle»، و «Tsinghua University» در جایگاه دوم تا دهم هستند.

معاونت آموزشی دانشگاه تهران، مهلت دفاع پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی در نیم‌سال اول ۱۴۰۱-۱۴۰۰،‌تاریخ پایان نیم سال یادشده یعنی ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ اعلام کرد.

بنا بر اعلام معاونت آموزشی دانشگاه تهران، با توجه به شروع نیم سال دوم تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ از تاریخ ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ و نظر به موافقت کمیسیون‌های بررسی موارد خاص دانشگاه تهران و استان تهران، برگزاری جلسات دفاع از رساله / پایان‌نامه دانشجویان از تاریخ ۱۶ بهمن تا ۱۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ منوط به ایجاد سرترم نیمسال دوم و پرداخت شهریه به صورت روزشمار خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا